mehrkhbanner

تداوم رشد تجارت الکترونیک در جهان

در نگاه تخصصي تر،‌ يک توصيه هميشگي براي افرادي که مي خواهند تجارت الكترونيك را در سازمان خود تجربه کنند اين است که براي افراد آگاه سازي ويژه اي داشته باشيد. اين وظيفه شماست که با شناخت مناسب  از ظرفيت ها و قابليت هاي سازماني خود بتوانيد ضمن مديريت مناسب بر انتظارات، افراد را به يک مشتري بالفعل تبديل کنيد. تکنولوژی واقعیت افزوده و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی جزو روندهای ۲۰۱۸ تجارت الکترونیکی می‌باشند.

با وجود توسعه شتابان فناوری و استانداردهای تجارت الکترونیک، کشورهای در حال توسعه، عملا حرف زیادی برای گفتن ندارند. زیرساختار جهانی اطلاعات به عنوان مهمترین تسهیل کننده اطلاعات تجارت الکترونیکی است که کشورهای جهان سوم به منظور طراحی زیرساختار فنی باید به آن بپردازند. اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور مهمترین سازمان بین المللی است که اقدام به طراحی استانداردهای مربوط به آن نموده است.

رشد تجارت الکترونیک

ايجاد تسهيلات تجاري مجموعه‌اي است كه مي‌تواند روشنايي بخش راه حضور بيشتر در مبادلات جهاني باشد و با تسهيل ارتباط ميان عوامل عرضه و خريد كالا و خدمات، حجم تجارت روند افزون يافته و مبادلات، سريع، مطمئن و كاراتر خواهد شد. اما تحصيل چنين فرآيندي مستلزم تدابير و ابتكاراتي پويا در جهت اصلاح ساختار و حذف موانع محيطي است. در جهت مرتفع نمودن موانع مزبور، از جمله راه‌كارهايي كه لزوم توجه به آن احساس مي‌شود، اشاعه فرهنگ استفاده از تسهيلات تجاري و آشنايي تمامي بخشهاي تجاري با كاربرد چنين امكاناتي است.

رشد سريع و روزافزون تجارت الكترونيكي در كشورهاي پيشرفته و مزيت هاي رقابتي حاصل، به مفهوم آن است كه كشورهاي در حال توسعه بايد سريعاً در استراتژي ها و سياست هاي تجاري و بازرگاني خود تجديدنظر اساسي به عمل آورند. تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است. بنابر تحقیقی که انجام پذیرفته است، از جمله مواردي كه جلوي پيشرفت تجارت الكترونيك را در ايران مي گيرد، جزيره جزيره بودن سيستم هاي مكانيزه بخش هاي مختلف در يك بنگاه اقتصادي، به ويژه بخش حسابداري آن بنگاه است. مثلاً ممكن است بخش توليد سيستمي مكانيزه داشته باشد ولي در نهايت اطلاعات خود را به صورت پرينت به قسمت انبار و يا حسابداري بدهد. اين بخش ها بايد با صرف هزينه و وقت و احتمال اشتباه نسبت به ورود اطلاعات به سيستم خود اقدام كنند.

بالا بودن سن در سطح عمومي جامعه، انگيزه جامع و افراد را در جايگزين كردن تجارت هاي نوين به جاي تجارتهاي سنتي مي كاهد. 5-  از ياد نبريد که اينترنت به شما يک  امکان بسيار خوب مي دهد و آن هم قابليت مقايسه شدن در سطحي گسترده است. شما با انتقال اطلاعات به مشتري و قيمت پيشنهادي در وب سايت خود او را قادر ساخته ايد که خدمات شما را با ديگر شرکتها نيز مقايسه کند. نكته مهمي كه در تحقیق دیگر پی آن برده شد، در مورد كارت هاي اعتباري و شرایط استفاده آنها در ايران است که مرتبط با فرهنگ استفاده از آنهاست كه براساس اعتماد كامل بین شركت صادر كننده و استفاده كننده كارت پایدار است. مثلاً اگر صاحب كارت ادعا كند كه خريد بخصوصي را انجام نداده است و شخصي با سوء استفاده از شماره كارت اعتباري خريد كرده است، شركت صادر كننده كارت ادعاي مشتري را بدون هيچگونه سؤالي می پذیرد. رسانه‌ای که نسخه چاپی آن هر هفته یکشنبه‌ها منتشر می‌شود و وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌اش هر ساعت، اخبار و تحولات این بخش از اقتصاد را پوشش می‌دهند.

استفاده از این فناوری ها صرف نظر از تمامی برتری ها هنوز دارای نقاط ضعفی در زمینه های مختلف و در نقـاط مختلف جهـان است. توانـایی دسترسی به رایانه-های شخصی و سرعت پایین نقل و انتقال اطلاعات بر روی بستر اینترنت، امکان دست یابی به پایگاه اینترنتی را با مشکلاتی روبه رو می سازد. در این مدل تجارت الکترونیک، در یک طرف سازمان واقع شده است و در طرف دیگر افراد یا همان مشتریان قرار دارند(Hanafizadeh, Rezaei, 2007). از این مـدل با عنوان ارائه مجموعه خدمات بازاریابی و ترخیص کالا و خدمت به-طور مستقیم برای مشتریان نیز یاد شده است(Matlay, 2000). این مدل شامل تمام مبادلات و تراکنش هـا بین شرکت ها و مشتریان می شود(Paypart, Jaworski, 2002). در این شکل تجارت الکترونیک، کسب و کارها باید بازارهای الکترونیکی فعال را برای فروش محصولات و خدمات به مصرف کننده توسعه دهند.

اين کار مي تواند با در اختيار داشتن سرورهاي موازي، فناوري هاي شکست ناپذير، پنهان سازي اطلاعات و ديواره هاي آتش قوي صورت گيرد. علاوه بر محدوديت و محروميت استفاده از كارت هاي خريد بين المللي،‌ عدم گسترش در كارت خريد بانكي و تنوع در ارائه آنها عامل مانع ديگري در اين راه به شمار مي آيد. 1-  به مشتريان خود سازمان ها و شرکت هايي را که طريق الکترونيکي از خدمات شما استفاده کرده اند و يا مي کنند معرفي کنيد و نکات و ويژگي هايي که براي آنها در استفاده از اين گونه خدمات فراهم شده خاطر نشان شويد.

در این مقاله ابتدا به تشریح مفهوم تجارت الکترونیک پرداخته شده است و به ذکر نکات مهم برای به کارگیری آن در سازمان ها اشاره شده است. تجارت الکترونیک باعث گسترش فناوری‌هایی مانند تجارت همراه، انتقال وجوه الکترونیکی، مدیریت زنجیره تأمین، بازاریابی اینترنتی، پردازش معاملات آنلاین، تبادل الکترونیکی داده (EDI)، نرم‌افزارهای مدیریت موجودی و سیستم‌های جمع‌آوری خودکار داده شده‌است. تجارت الکترونیک در واقع شامل تمام روشهایی است که مدیریت و اجرای یک عمل بواسطه حضور غیر مستقیم افراد انجام می‌گیرد.

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما