نرخ جهانی ایمن سازی نشانه هایی از بازگشت پس از همه گیری را نشان می دهد

خدمات ایمن سازی جهانی در سال 2022 به چهار میلیون کودک بیشتر از سال قبل رسید، زیرا کشورها تلاش های خود را برای مبارزه با کاهش تاریخی ایمن سازی ناشی از همه گیری کووید-19 افزایش دادند.

میلیون ها نفر از دست دادند

داده‌های منتشر شده توسط آژانس‌های سازمان ملل در روز دوشنبه نشان داد که 20.5 میلیون کودک در سال 2022 موفق به دریافت یک یا چند واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (DTP) نشده‌اند، در حالی که این رقم در سال 2021 به 24.4 میلیون رسیده است. واکسن های DTP به طور کلی به عنوان یک واکسن جهانی استفاده می شود. شاخص پوشش ایمن سازی

علیرغم بهبود، این تعداد هنوز از 18.4 میلیون کودکی فراتر می رود که در سال 2019 یک یا چند واکسن را قبل از تعلیق خدمات معمول واکسیناسیون به دلیل بیماری همه گیر فراموش کرده بودند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: «این داده‌ها دلگرم‌کننده و ادای احترامی برای کسانی است که پس از دو سال کاهش مداوم پوشش واکسیناسیون، سخت تلاش کرده‌اند تا خدمات ایمن‌سازی نجات‌بخش را بازگردانند.»

با این حال، میانگین‌های جهانی و منطقه‌ای تمام ماجرا را بیان نمی‌کنند و نابرابری‌های جدی و مداوم را پنهان می‌کنند. وقتی کشورها و مناطق عقب می مانند، بچه ها هزینه آن را می پردازند.»

تفاوت های ناراحت کننده

مراحل اولیه بهبود در میزان ایمن سازی به همان میزان اتفاق نیفتاد. پیشرفت در کشورهای دارای منابع خوب با جمعیت نوزادان زیاد، مانند هند و اندونزی، نرخ بهبودی کندتر یا حتی کاهش مداوم در کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم را پنهان می کند.

آژانس‌ها گفتند که از 73 کشوری که پوشش قابل توجه کاهش یافته است، 15 کشور به سطح قبل از همه‌گیری بهبود یافته‌اند، 24 کشور در مسیر بهبود هستند و مهم‌تر از همه، 34 کشور در حال رکود هستند یا به کاهش خود ادامه می‌دهند.

واکسن سرخک پشت سر

واکسن سرخک که یکی از مسری ترین پاتوژن هاست، مانند سایر واکسن ها احیا نشده است.

سال گذشته، 21.9 میلیون کودک – 2.7 میلیون بیشتر از سال 2019 – واکسن معمول سرخک را در سال اول زندگی خود از دست دادند و 13.3 میلیون کودک دیگر دوز دوم را از دست دادند. این امر خطر اپیدمی را در جوامعی که کودکان واکسینه نشده بودند افزایش داد.

داده‌ها نشان می‌دهد که کشورهایی که پوشش واکسن پایدار در سال‌های قبل از همه‌گیری داشتند، بهتر می‌توانستند خدمات را تثبیت کنند.

آسیای جنوبی، که افزایش تدریجی پوشش را در دهه قبل از همه‌گیری گزارش کرده بود، نسبت به مناطق در حال زوال مانند آمریکای لاتین و کارائیب بهبودی سریع‌تر و قوی‌تر نشان داده است.

منطقه آفریقا که در بهبود خود عقب مانده است، با چالش اضافی رشد جمعیت روبرو است. با افزایش جمعیت، کشورها باید خدمات ایمن سازی را برای حفظ پوشش کافی گسترش دهند.

معکوس شدن روند

با حمایت اتحاد واکسن Gavi، پوشش واکسن DTP3 در 57 کشور کم درآمد از 78 درصد در سال 2021 به 81 درصد در سال 2022 افزایش یافت و تعداد کودکان با دوز صفر در مدت مشابه دو میلیون کاهش یافت.

در کشورهای مجری Gavi، افزایش پوشش DTP3 در کشورهای با درآمد متوسط ​​پایین متمرکز شده است، اما بسیاری از کشورهای کم درآمد هنوز پوشش را افزایش نمی دهند.

دکتر ست برکلی، مدیر عامل Gavi گفت: «پس از اختلال گسترده ناشی از همه‌گیری، مشاهده چنین بهبود قوی در ایمن‌سازی معمول در کشورهای تحت حمایت Gavi، به ویژه از نظر کاهش تعداد کودکان با دوز صفر، بسیار اطمینان‌بخش است. اتحاد واکسن

اما همچنین از این مطالعه مهم مشخص است که ما باید راه‌هایی برای کمک به هر کشوری برای محافظت از مردم خود بیابیم، در غیر این صورت سناریوی دو مسیری را به خطر می‌اندازیم که در آن کشورهای بزرگ‌تر و با درآمد متوسط ​​پایین‌تر از بقیه عقب هستند.»

برای اولین بار از زمان همه‌گیری COVID-19، پوشش واکسن HPV از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته است. برنامه‌های واکسیناسیون HPV که قبل از همه‌گیری آغاز شد، در سال 2022 به همان تعداد دختر در سال 2019 رسید.

یک تلاش بین المللی

بسیاری از ذینفعان در حال تلاش برای بهبود خدمات ایمن سازی معمول در سراسر مناطق هستند. در سال 2023، WHO و یونیسف، همراه با گاوی، بنیاد بیل و ملیندا گیتس و سایر شرکای IA2030، کمپین جهانی ارتباطات و حمایت را به نام The Big Catch-Up راه‌اندازی کردند که از دولت‌ها می‌خواست به کودکان از دست رفته به دلیل COVID-19 کمک کنند. 19.

هدف این جنبش تامین بودجه برای واکسن‌ها، توسعه سیاست‌های جدید برای کمک به کودکان متولد شده در حین یا درست قبل از همه‌گیری، تقویت خدمات معمول، به ویژه در میان کودکان حاشیه‌نشین، و ایجاد اعتماد به نفس و پذیرش واکسن است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفت: در زیر روند مثبت یک هشدار جدی وجود دارد.

تا زمانی که کشورهای بیشتری شکاف‌های پوشش واکسیناسیون روتین را برطرف نکنند، کودکان در همه جا همچنان در معرض خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری هستند.» ویروس هایی مانند سرخک مرز نمی شناسند. تلاش‌ها برای دستگیری کودکان در حال فرار از واکسیناسیون، بازیابی و بهبود بیشتر خدمات ایمن‌سازی از سطوح قبل از همه‌گیری باید فوراً تقویت شود.»

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما