برای تنها نوازنده آشکارا تراجنسیتی غنا، & هر روز خطرناک است&

آکرا، غنا چه زمانی ماکسین آنجل اوپوکو هنوز یک نوازنده تازه کار بود، نسبتا ناشناخته بود و تلاش می کرد در صحنه موسیقی رقابتی غنا برجسته شود، او درباره عشق، عاشقانه و سکسی بودن می خواند.

سپس، در آگوست 2021، قانونگذاران در پارلمان این کشور لایحه‌ای را ارائه کردند که بر اساس آن افرادی که تراجنسیتی هستند، به عنوان خانم ترنس‌جندر زندانی می‌شوند. اوپوکو این کار را می کند و هنر او فوراً به طرفداری تبدیل شد. موسیقی او شروع به جذب تعداد زیادی از طرفداران جدید و همچنین مخالفان قدرتمند کرد.

“جناب آقای. سیاستمدار، همین الان کشور را درست کن. مردمی که به شما رای دادند، از شما ناامید شدند. اوپوکو در یکی از آخرین آهنگ های خود می خواند. «بکش، بکش، اسکناس را بکش».

موضوع این آهنگ “لایحه حمایت از حقوق جنسی انسانی مناسب و ارزش های خانوادگی غنا” است که در صورت تصویب، شناسایی به عنوان همجنس گرا، ترنسجندر یا دگرباش را جرمی با حداکثر مجازات پنج سال زندان تبدیل می کند.

به عنوان تنها نوازنده آشکارا تراجنسیتی غنا، خانم. اوپوکو که روی صحنه به عنوان فرشته ماکسین شناخته می شود، یکی از بارزترین اهداف قانون پیشنهادی در کشوری است که جامعه همجنس گرایان و تراجنسیتی ها تا حد زیادی بسته شده است.

خانم “موسیقی ابزاری برای حمایت از من است.” اوپوکو در مصاحبه ای در آکرا، پایتخت غنا گفت. این تنها راهی است که صدای من می‌تواند به سیاستمداران، رئیس‌جمهور، همجنس‌گرایان، افراد عادی برسد.»

اعمال جنسی همجنس‌گرایان قبلاً در غنا جرم انگاری شده است، تا حدی به دلیل قانون دوران استعمار بریتانیا، اما در حال حاضر شناسایی علنی به عنوان همجنس‌گرا، تراجنسیتی یا دگرباش جرم نیست.

در پاسخ به قانون پیشنهادی، خانم Opoku آهنگی به نام “Kill the Bill” را منتشر کرد و کمی قبل از آن آهنگ دیگری به نام “Wo Fie” که به معنی “در خانه شما” است، به زبان آکان، یکی از پرمخاطب ترین در غنا منتشر شد.

“Wo Fie” در مورد اینکه چگونه افراد LGBTQ می توانند بخشی از هر خانواده باشند صحبت می کند و خواهان مدارا و احترام است. در اشعار خانم اوپوکو بدون عذرخواهی از خودش بودن آواز می خواند.

خانم. اوپوکو، بزرگترین فرزند از پنج فرزند، در آکرا در سپتامبر متولد شد. 3، 1985، به یک مادر طراح مد و یک پدر کارمند دولتی.

مادرش، فاوستینا آرابا فورسون، 60 ساله، به یاد می آورد: “هر کس او را می دید می گفت: “هی، تو دختر زیبایی داری.” بعد می‌گفتم: نه، پسر است.»

مادرش افزود: “او عاشق پوشیدن لباس های دخترانه، بازی با دختران بود.” او دختری بود که در بدن مردانه گرفتار شده بود.

با این حال، خانم طول کشید. فورسون سالها هویت دخترش را پذیرفت. خانم. اوپوکو به یاد می آورد که مادر و فرزند برای شنیدن کشیش ها، از جمله واعظ جنجالی نیجریه ای TB Joshua که به دنبال “اخراج همجنس گرایان” بود، به کلیساها رفت و آمد می کردند.

خانمی می‌گوید: «یک روز داشتم دعا می‌کردم و شنیدم که خدا می‌گوید: «او را به شکل خودم آفریدم و دوستش دارم». فورسون گفت.

خانم. اوپوکو شروع به آواز خواندن در خانه در طول نمازهای عبادی صبحگاهی با خانواده خود کرد و در نوجوانی اعضای یک گروه دخترانه که اکنون منقرض شده بودند را تحت الشعاع قرار داد. او اجرای موسیقی را به عنوان یک زن در سال 2008 در حالی که در کوفوریدوا، شهری در شمال آکرا تحصیل می کرد، شروع کرد. این یک تلاش خطرناک بود. او گفت که یک بار در حین ست، یک بطری از بین تماشاگران پرتاب شد و به سر او اصابت کرد.

بدون هیچ برچسبی برای حمایت از او یا حمایت از جلسات ضبط، او موسیقی خود را – که صدای آن تلفیقی از Afropop، سالن رقص و Afrobeats است – به حالت تعلیق درآورد و در عوض بین مشاغل بخش مهمان‌نوازی به عنوان آشپز و پیشخدمت حرکت کرد. جایی که او با مسائلی مانند سوءجنسیت مواجه شد.

حتی قبل از تهدید زندان در قانون قریب‌الوقوع، همجنس‌بازی یا ترنس‌جندر بودن آشکارا در غنا بسیار خطرناک بود، زیرا کسانی که به این شکل شناخته می‌شوند – یا تصور می‌شود – با اعمال خشونت‌آمیز هم از سوی غریبه‌ها و هم از سوی خانواده‌های خود مواجه می‌شوند. تبعیض شغلی و مسکن رایج است.

«بعضی‌ها مجبور به ازدواج می‌شوند، از خانه‌هایشان بیرون رانده می‌شوند. لیلا یحیی، مدیر اجرایی One Love Sisters، غنا، یک سازمان حمایت از مسلمانان LGBTQ، و یکی از دوستان خانم خانم، گفت: برخی از آنها مدرسه را ترک می کنند زیرا دیگر حمایتی ندارند. اوپوکو

خانم. اوپوکو در سال 2018 به موسیقی بازگشت و در حالی که سرکشی طرفداران آنلاین او را در داخل و خارج از کشور به دست آورده است، او را نیز برجسته کرده است. خانه او در سال گذشته توسط یک اوباش غارت و غارت شد و او را مجبور کرد تا از حضور در انظار عمومی خودداری کند. خانم. هنگام حمله اوپوکو در خانه نبود.

خانم می‌گوید: «آنها می‌توانستند مرا به اداره پلیس ببرند، شاید حتی می‌توانستم بمیرم. Opoku که اکنون به ندرت و فقط در خلوت اجرا می کند. ممکن بود من را لینچ کنند.

بعد از خانم خانه اوپوکو مورد حمله قرار گرفت، نوازنده بدجنس Wanlov the Kubolor و خواهرش، معروف به خواهر دبورا، به او کمک کردند فضای امنی پیدا کند و یک رابطه حرفه ای و شخصی را آغاز کردند. این خواهر و برادر، که مدت‌ها در صنعت موسیقی غنا به عنوان مخالفان اجتماعی شناخته می‌شدند، در «Kill the Bill» و «Wo Fie» حضور دارند.

وانلوف کوبولور گفت: “این من را غافلگیر کرد، چیزهایی که او روز به روز با آنها زندگی می کرد: از نظر مالی، روانی، فیزیکی.” فکر نمی کنم بتوانم از آن زندگی جان سالم به در ببرم.

خانم. اوپوکو گفت که او همچنین می‌خواهد به خاطر موسیقی غیرمرتبط با فعالیت‌های او شناخته شود. اما این یک جاه طلبی تحقق نیافته تا کنون بوده است. او گفت که یک مینی آلبوم کامل از آهنگ های غیر حمایتی به دلیل عدم حمایت مالی منتشر نشده است.

برای وانلوف کوبولور، افزایش اخیر خانم. جایگاه عمومی اوپوکو به همان اندازه شادی آور و دردناک بوده است.

او گفت: “این دردناک است زیرا او می توانست خیلی زودتر شکوفا شود، زیرا او استعداد فوق العاده ای دارد و می توانست قبلاً یک ستاره جهانی باشد.”

اخیراً آهنگ “Wo Fie” در TikTok در خارج از غنا در فضای مجازی پخش شد و او معتقد است که خانم. افزایش دید بین المللی Opoku – اگرچه مملو از خطرات ایمنی است – همچنین می تواند به عنوان یک عامل محافظتی برای او عمل کند.

غرفه خانم اوپوکو چندان مطمئن نیست. او گفت: «هر روز برای من خطرناک است. من نمی توانم به عنوان یک فرد عادی در خیابان راه بروم.

او گفت که سوار شدن به اتوبوس و همچنین رفتن به بازار بحثی نیست. او گفت: “من نمی توانم خیلی کارها را انجام دهم.”

امنیت دخترش در ذهن خانم خانم است. فورسون هم همینطور او گفت: “من برای دخترم خیلی می ترسم.” او فردی پر سر و صدا است و به همین دلیل یک هدف است و من همیشه دعا می کنم که خدا از او محافظت کند.»

در صورت تصویب، این لایحه تصاویر مثبت از زندگی عجیب و غریب در رسانه ها را جرم انگاری می کند، شبه علم بی اعتبار شده تبدیل درمانی را مدون می کند و خانواده ها و همسایگان افراد LGBTQ را مجبور می کند تا آنها را به مقامات گزارش دهند.

کسانی که دستگیر می‌شوند می‌توانند با انجام درمان‌های روان‌پزشکی و غدد «برای غلبه بر آسیب‌پذیری‌های خود» از زندان اجتناب کنند. این لایحه همچنین بیان می‌کند که متحدانی که به افراد دگرباشان جنسی کمک می‌کنند، مانند مسکن، ممکن است به پنج تا 10 سال زندان محکوم شوند.

قانون پیشنهادی توسط رهبران مذهبی قدرتمند کشور، سیاستمداران دو حزب پیشرو و بخش بزرگی از رسانه های محلی حمایت می شود. همچنین در کشوری که یک نظرسنجی در سال 2019 نشان داد که 93 درصد از مردم غنا دوست ندارند همسایه‌ای همجنس‌گرا داشته باشند، از حمایت عمومی گسترده‌ای برخوردار است.

این لایحه همچنین مخالفت صریح ائتلافی کوچک اما با نفوذ از دانشگاهیان، حقوقدانان و فعالان حقوق محلی را برانگیخته است.

ماه گذشته، رئیس پارلمان، که قبلاً از این قانون حمایت کرده بود، گفت که این یک اولویت است و قبل از انتخابات بعدی در سال 2024 تصویب خواهد شد.

تا حدی با تشکر از ضدیت LGBTQ که حول این لایحه دامن می زند، خانم. اوپوکو گفت که دیدن آینده ای برای خود در غنا دشوار است. اکنون تقریبا غیرممکن است که او آزادانه در عموم اجرا کند. این لایحه از نظر قانونی آن را غیرممکن می کند.

او گفت: “من برای خودم زندگی اینجا نمی بینم.” «اگر نتوانم آشکارا بیرون بیایم، به خیابان بروم تا زندگی روزمره ام را انجام دهم، اگر نتوانم شغلی پیدا کنم، چگونه خودم را حفظ کنم؟ این زندگی نیست.»

علی‌رغم مشکلات، او همچنان مصمم است که برای جامعه LGBTQ غنا در برابر این خصومت فزاینده صحبت کند.

هر آهنگ بعدیاو گفت، افراد در معرض خطر را تشویق می کند تا برای قرص پیشگیری از HIV PrEP ثبت نام کنند.

خانم “من احساس می کنم این یک مسئولیت است.” اوپوکو گفت. اگر من برنده شوم، امثال من هم برنده خواهند شد.»

او افزود: “افراد مانند من نیز شادتر خواهند بود، افرادی مانند من نیز احساس آزادی خواهند کرد.”

گزارش این داستان تا حدی توسط مرکز پولیتزر پشتیبانی شد.

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما