شورای حقوق سازمان ملل قطعنامه «اخبار جعلی» را تصویب کرد، از کشورها خواسته شد با سخنان نفرت انگیز مقابله کنند

پیش نویس قطعنامه ارائه شده به مجمع ژنو که به طور رسمی توسط اوکراین، ژاپن، لتونی، لیتوانی، لهستان، بریتانیا و ایالات متحده حمایت می شود، بر نقش اصلی دولت ها در مقابله با روایت های نادرست تأکید می کند.

با نگرانی خاطرنشان می کند: «تأثیر منفی فزاینده و گسترده بر برخورداری و تحقق حقوق بشر از ایجاد و انتشار عمدی اطلاعات نادرست یا دستکاری شده با هدف فریب و گمراه کردن مخاطبان، چه برای ایجاد آسیب یا برای شخصی، سیاسی یا سود مالی».

“دشمن مشترک”

اگرچه چین اعلام کرد که اطلاعات نادرست دشمن مشترک جامعه بین‌المللی است، اما خود را از پذیرش پیش‌نویس قطعنامه جدا کرد و گفت که تاکید بسیار کمی بر دلایل اصلی اخبار جعلی و نقش مکانیسم‌های حقوق بشر وجود دارد.

ونزوئلا نیز با استناد به جانبداری و ادعای اینکه برخی از حامیان پیش نویس قطعنامه پشت کمپین های اطلاعات نادرست هستند، از تایید متن خودداری کرد.

در همین حال، فرانسه اصرار داشت که اطلاعات نادرست به طور فزاینده ای برای حمله به فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران مورد استفاده قرار می گیرد و خواستار هماهنگی و تلاش بیشتر بین کشورها برای مقابله با آن شد.

با تکرار این پیام، هند خاطرنشان کرد که شرکت های رسانه های اجتماعی نقش مهمی در مبارزه با اخبار جعلی دارند، زیرا تأثیر آن بر جوامع ما در حال افزایش است.

اندونزی به نوبه خود گفت که مقابله با اطلاعات نادرست اولویت اصلی است، قبل از اینکه تاکید کند که سیاست ها به بهترین وجه توسط مقامات ملی طراحی شده اند تا تفاوت های فرهنگی را در نظر بگیرند.

رونق دیجیتال

اگرچه اطلاعات نادرست جدید نیست، ابزارهای دیجیتالی مدرن و پلتفرم های رسانه های اجتماعی اجازه داده اند تا اطلاعات نادرست به طور گسترده منتشر شود، قبل از اینکه حقایق نادرست به چالش کشیده شوند و حذف شوند.

در سطح جهانی، انتشار اخبار جعلی در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کووید-19 با راه‌حل‌های غیرعلمی و ضد وکس‌کننده‌ها طرفداران آنلاین گسترده‌ای را در میان جوامعی که گرفته شده است با گسترش اخبار و شایعات جعلی.

در کلمبیا، دفتر سازمان ملل در آنجا تاکید کرد که چگونه چندین کشور آمریکای لاتین با پیام‌های واتس‌اپی هدف قرار گرفته‌اند که می‌گوید: «در خانه بمانید، سازمان ملل برای شما غذا می‌آورد» در ازای اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی.

“البته دروغ بود. با این حال، این باعث شد که برخی از مردم به دفتر سازمان ملل بروند، به این امید که چیزی برای خوردن به آنها داده شود.” یونیک کلمبیا.

کاهش اعتماد به اوکراین

این مشکل همچنین در بحران اوکراین ظاهر شد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) را تحت تأثیر قرار داد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده است که کار نجات جان خود در آنجا با «کمپین عمدی و هدفمند اطلاعات نادرست» با هدف از بین بردن رابطه اعتماد تضعیف شده است. بشردوستانه به آن نیاز دارند تا به طور مستقل در مناطق جنگی عمل کنند.

یوان واتسون، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز جمعه در ژنو به خبرنگاران گفت: «روایت‌های نادرست درباره فعالیت‌های بشردوستانه خطرناک است.

تصمیمات شورا از نظر قانونی الزام آور نیست، اما وزن بدن برجسته جهان را که به ترویج و حمایت از حقوق بشر اختصاص داده است، دارد.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما