Ай Россия менжи изнатут ографии иран барает шед؟

Ай Россия менжи изнатут ографии иран барает шед؟ برگزاری نمایشگاه خودرو 2022 و امضای قراردادهایی مبنی بر صادرات قطعات یا راه اندازی خط تولید مشترک خودرو، روسیه را به عنوان ابرقهرمان و پیشرو صنعت خودرو معرفی کرد. اما اکنون اخباری مبنی بر تبدیل شدن ترکیه و چین به تامین کننده خودرو و قطعات واقعی روسیه به گوش می رسد و از سوی دیگر واردات خودروهای دست دوم به ویژه از ژاپن در این کشور رونق گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، آنچه مشخص است شرایط خاص روسیه و اقدامات تحریم های شدید علیه این کشور است. گسترش تجارت با ایران نیز گزینه خوبی برای کاهش تاثیر تحریم ها تلقی می شود. با حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی و آمریکا تحریم های گسترده ای را علیه این کشور اعمال کردند به طوری که بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و برندهای جهانی از روسیه خارج شدند.

در این میان، صنعت خودرو بیشترین ضربه را از تحریم های غرب وارد کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، در سال 2021، تعداد 16 خودروساز اروپایی نزدیک به نیم میلیون دستگاه از مجموع فروش 67/1 میلیون دستگاهی در بازار روسیه را فروختند و این کشور را به هشتمین بازار بزرگ واردات خودرو در جهان تبدیل کردند. شرایط حجم فروش

از سوی دیگر، روسیه قبل از تحریم ها یک پنجم (18 درصد) کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده بود. در این شرایط با اعمال محدودیت های بین المللی، تقریبا تمامی شرکت های خارجی چمدان های خود را درست کردند و یک شبه این کشور را ترک کردند. بر اساس گزارش ها، فروش خودرو در روسیه در ماه می 84 درصد کاهش یافت و تولید خودروهای داخلی تقریبا متوقف شد و بر اساس گزارش ها، در ژوئن گذشته تنها 3000 خودرو در روسیه تولید شد.

از سوی دیگر، شرکت «اوتو واز» سازنده خودروهای لادا یعنی تنها خودروساز روسی نیز همزمان با تحریم ها تولید خود را متوقف کرد. زیرا قطعات این شرکت توسط شرکت رنو فرانسه تامین می شد. به این ترتیب پس از خروج رنو فرانسه از روسیه، این شرکت تولید روسیه را متوقف کرد و تنها یک خط تولید «چرخ و چرخ» را حفظ کرد، یعنی بیشتر قطعات پیچیده تر این خودرو از اروپای غربی وارد می شد. اکنون واردات متوقف شده و این شرکت گزینه های کمی برای جایگزینی دارد. با توجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران، صنعت خودروسازی ایران پس از محدودیت های گسترده توانست حداقل چراغ این صنعت را روشن نگه دارد.

به این ترتیب، در کنار محدودیت های تولید خودرو در روسیه و همچنین تجربه ایران در پشت سر گذاشتن تحریم های شدید، تصور می شد که این دو نوجوان می توانند یکدیگر را نجات دهند. این بدان معناست که ایران قطعات خودرو به ویژه قطعات مربوط به محصولات رنو را به این کشور صادر خواهد کرد و از طرفی دیگر خودروهای رایج در بازار را نیز ممنوع خواهند کرد.

با همین ویژگی ها و توهمات بود که کشور روسیه برای برگزاری نمایشگاه «خودرو ۲۰۲۲» در مسکو دست به کار شد. این نمایشگاه با حضور گسترده قطعه سازان کیشور و خودروسازان داخلی برگزار شد. در این نمایشگاه البته سازندگان چینی و ترکیه ای نیز چشمانشان را خیره کردند. تولیدکنندگان این کشورها روسیه را در عرصه تولید قرار داده اند. اگر ترکیه در این نمایشگاه قطعات را به نمایش می گذاشت، اما چینی ها تولید خودرو و قطعات آن را در معرض دید روس ها قرار داده بودند. در این بین فعالان قطعات خودرو و خودروهای ایرانی نیز دیده شدند و حتی خبر امضای تفاهم نامه هایی از این نمایشگاه بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت به گونه ای که سفیر ایران در روسیه اعلام کرد که تفاهم نامه های همکاری در زمینه ایجاد خط تولید قطعات خودرو، صادرات قطعات پودری متالورژی و همچنین قرارداد همکاری با مگاموتور سایپا روسیه به ارزش 700 میلیون یورو بین طرف ایرانی و روسی امضا شد. در عین حال، مدیرعامل ایران خودرو نیز بهترین راه برای ورود به بازار روسیه و ادامه حضور در آن را مشارکت سرمایه گذاری عنوان کرد. و همچنین ماشین سواری. سازمان بهداشت جهانی. در روسیه تولید شد.

خطیبی ظاهر ماشین تارا را نیز در نمایشگاه مسکو با موفقیت خواند.

به این ترتیب نمایشگاه خودرو 2022 اگرچه افق های نور در مقابل خودروسازان کیشورمان قرار گرفته است، اما چین و ترکیه زیر نظر روسیه نیستند. در حال حاضر چین خطوط تولید برخی خودروها را در این کشور فعال کرده است و ترکیه نیز بر اساس آمار رسمی به تامین قطعات برخی از محصولات می پردازد. اما مدیران صنعت خودرو از این وضعیت بد و بد چشم پوشی می کنند. بر این اساس مدیرعامل گروه صنعتی سایپا بیان کرد: در مورد رقبای قدرتمندی مانند ترکیه و چین، برخلاف همکاری ایران و روسیه در صنعت خودروسازی، شرکت های درجه یک چینی که پلتفرم های مشترک با اروپایی ها دارند. و آمریکایی ها در روسیه حضور نخواهند داشت، همچنین با توجه به شرایط روسیه تحریم شده، ترکیه نمی تواند موفقیت چندانی در این بازار داشته باشد، زیرا این شرکت ها دارای روابط اروپایی هستند و در صورت هرگونه همکاری، تحریم خواهند شد.

بعد از نمایشگاه خودروی روسیه همه چیز به نظر می رسید همان طور که باید باشد، این گونه است که با اعلام نسبت بدهی خودروسازان به صنعت، نوعی مشکلات داخلی بیشتر از همکاری با روسیه متمرکز شد. تولیدکنندگانی که در نمایشگاه روسیه شرکت کرده‌اند، اکنون از خواسته‌های خودروسازان معلول شکایت دارند و این مطالبات آنها را از فعالیت‌های خارجی بازمی‌دارد. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی اتحادیه صنایع، سطح تقاضای خودروسازان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است که 20 هزار میلیارد تومان آن معوق محسوب می شود. پیش از این یکی از اعضای این انجمن اعلام کرده بود که طی دو سال گذشته جهشی در مانده مطالبات معلق و مطالبات تمامی خودروسازان مشاهده شده است.

در این زمینه دبیر انجمن فوق تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی (بدهی توسعه) مشخص است که تولیدکننده نمی تواند دوام بیاورد اما خودروسازان قصد دارند خودرو را از قیمت گذاری قانونی خارج کرده و تعادل ایجاد کنند. ورودی و خروجی، علاوه بر ارائه بسته ای برای تامین مالی زنجیره، مانده بدهی خود را به قطعه سازان کاهش دهند. اما مشکلات فقط برای قطعه سازان خاص نیست، بلکه برای خودروسازان نیز با مشکل نقدینگی برای تولید، زیان رشد و … مواجه هستند.

اواخر فروردین که خبر قراردادهای خودرویی ایران و روسیه منتشر شد، این سوال نیز مطرح شد که اگر خودروسازان ظرفیت تولید بالایی دارند، چرا آن را در داخل کشور خرج نمی کنند که حداقل این کار را انجام دهد. مرهمی بر درد بازار خودرو باشد. در هر صورت، آنچه اکنون به وضوح قابل مشاهده است، مشکلات خودروسازان داخلی و قطعه سازان در کیشور است که به نوعی مانع از فعالیت آنها در خارج از کشور می شود.

البته به نظر می رسد طرف روسی نیز توافقات و قراردادها را در وضعیت فعلی حفظ کرده و برای اجرای آنها اقدامی نکرده است. در این زمینه می توان به اظهارات دبیر انجمن صنعت نیز اشاره کرد. او ابتدای هفته جاری در گفت و گو با خبرگزاری «ایسنا» تاکید کرد: تا زمانی که تحریم ها در حوزه صادرات مشکل دارد و صنعت خودرو و قطعه سازی در راس تحریم ها قرار دارد. هیچ موفقیت قابل توجهی وجود نخواهد داشت، مگر با کشورهای همسایه مانند چین و روسیه. وی همچنین اظهار داشت که البته این کشورها تمایل بیشتری به صادرات قطعات خود به ایران دارند تا واردات قطعات از ایران.

واضح است که تجربه ممنوعیت خودرو در ایران برای کشور روسیه مهم است و این نکته ای است که صنعت خودروسازی این کشور به آن اذعان داشته است، اما این تجربه تا چه حد می تواند به وضعیت روس ها کمک کند. واجد اهمیت زیاد.

نکته بعدی این است که روس ها با توجه به منافع ملی خود، در اولویت تامین خودرو و قطعات کدام کشور هستند و در نهایت با توجه به تجربه حضور سمند از محصولات ایرانی در این کشور استقبال می شود یا خیر. ماشین در این کشور.همچنین مهم است.

روس ها رفتند تا کارشان را دنبال کنند

همانطور که گفته شد ترکیه و چین در صنعت و بازار خودرو روسیه فعال هستند. چین با وجود داشتن برندهای ناشناخته برای بسیاری از خریداران غربی، بیش از 200 خودروساز دارد که هر نوع خودرویی را که قابل تصور است تولید می کنند و سهم آنها از بازار روسیه به سرعت در حال گسترش است، به طوری که آنها جایگزین برندهای اروپایی می شوند. روسیه همچنین به شرکت های چینی برای راه اندازی مجدد برند مسکو در کارخانه خودروسازی مراجعه کرد.

با این حال، روسیه تنها به چین نگاه نمی کند، بلکه به سایر کشورهای آسیایی مانند ژاپن نیز برای خودرو نگاه می کند. بر اساس برخی آمارهای رسمی، فروش خودرو تحت تاثیر تحریم های غرب در روسیه افزایش نسبی داشته است و ژاپن بیش از سه چهارم واردات در حوزه این خودروها را به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی این کشور در پایان ماه گذشته از افزایش تقاضا برای خودروهای دست دوم آسیایی خبر داد. داده های آژانس تحلیلی Autostat روسیه نشان می دهد که واردات خودروهای جدید در ماه آگوست بسیار کمتر از سطح بهمن ماه بوده است، اما واردات خودروهای دست دوم از 11000 و 55 خودرو به 23000 و 117 خودرو افزایش یافته است.

داده ها نشان می دهد که 76 درصد خودروهای دست دوم از ژاپن وارد می شود و بلاروس با 3/5 درصد سهم در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس آمارهای دیگر در مردادماه 10 هزار و 257 دستگاه خودروی جدید وارد کشور شد که 70 درصد آن متعلق به چین است.

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما