نحوه خرید شاهین در بورس

فرارو- در شرایط خرید خودروی شاهین، بورس روز سه شنبه (22 شهریور 1401) اعلام کرد که در این اطلاعیه سه شرط اساسی برای خرید این خودرو ذکر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالا، در جدیدترین نامه محمد نوروزپور، مدیر بازرسی و امور بورس کالا، قیمت ۱۰ درصد اعلام شده است.

همچنین محدودیتی برای خرید هر کد ملی ذکر شده در این نامه وجود ندارد و به افرادی که در آفرهای قبلی موفق به خرید خودرو شده اند نیز می توان به ثبت نام توصیه کرد.

ضمناً در صورت وجود مازاد عرضه، خرید برای مشتریان قانونی در مازاد عرضه بلامانع است.

عرضه 200 دستگاه خودرو روز سه شنبه 31 شهریور در بازار به فروش می رسد.

نحوه خرید شاهین در بورس

قیمتش منطقیه

به گزارش اقتصاد فردا، بورس پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد 200 دستگاه خودرو شاهین سایپا روز سه شنبه 31 شهریورماه در این بازار با قیمت هر خودرو 304 میلیون تومان به فروش می رسد. قیمت شاهین در بازار آزاد هم اکنون 360 میلیون تومان است. بنابراین قیمت نهایی این خودرو 56 میلیون تومان (معادل 15.6 درصد) ارزانتر از بازار است. البته این قیمت نهایی برای فروشندگان و خریداران نیست و حتی اگر تقاضا برای این خودرو زیاد باشد، متقاضیان قیمت های بالاتری را توصیه خواهند کرد. با توجه به اینکه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت معاملات اضافه می شود، در جدول بالا محاسبه کرده ایم که ثبت توصیه شاهین در بورس کالا با چه قیمتی منطقی است.

همانطور که می بینید خرید شاهین در بورس تا 331 میلیون تومان ارزش دارد. زیرا در این صورت قیمت نهایی (با احتساب مالیات) برابر با قیمت شاهین در بازار خواهد بود.

با توجه به اینکه شاهین یکی از خودروهای مدرن بازار داخلی است که قیمت آن نیز نسبت به خودروهایی که قبلا در بورس عرضه می شدند در محدوده مناسب تری برای عموم مردم قرار دارد، امکان رقابت بین متقاضیان خرید این خودرو در سطوحی بالاتر از قیمت نهایی موجود است.

تاریخ تحویل این خودروها 23 مهر 1401 می باشد. مبلغ پیش پرداخت برای خرید این محصول نیز 10 درصد می باشد.

سایر هزینه های خرید شاهین در بازار

علاوه بر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، خریداران باید 1 درصد مالیات نقل و انتقال و 2 درصد مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (بر اساس قیمت نهایی) و همچنین مبلغ 4 میلیون و 204 هزار تومان برای هر خودرو (با احتساب مبلغ) پرداخت کنند. بیمه شخص ثالث) 3 میلیون و 814 هزار تومان و خدمات مربوط به شماره گذاری و پلاک 390 هزار تومان است. اما با توجه به اینکه این هزینه ها باید از راه های دیگر خرید خودرو (از کارخانه و بازار) پرداخت شود، در این جدول قرار نگرفته ایم.

همچنین با توجه به یک ماهه بودن تحویل این خودروها، هزینه خوابیدن پول در این مدت ناچیز (حدود 1.5 درصد) خواهد بود.

نحوه خرید شاهین در بورس

3 دلیل اهمیت حضور شاهین در بورس

1- ورود اولین خودروی سواری داخلی به بورس: شاهین اگرچه چهارمین خودروی عرضه شده در بازار کالایی خواهد بود اما در واقع اولین خودروی سواری داخلی است که وارد بورس شده است. عرضه شاهین در بورس برای حذف قیمت گذاری خودروهای دستی داخلی مهم است.

اولین خودروی عرضه شده در بورس، یک وانت بود که در 28 فروردین عرضه شد. اما این وانت آن طور که انتظار می رفت توجه عموم را به خود جلب نکرد و بدون رقابت در نهایت قیمت آن مورد مذاکره قرار گرفت. پس از آن دو مرحله دیگر فروش خودرو در بورس توافق شد. اما هر بار با ماشین های چینی. 5 مرداد ماه کرامت و وفاداری از گروه بهمن وارد بورس شد و با در نظر گرفتن تمام هزینه ها حدود 14 درصد ارزانتر از بازار قیمت گذاری شد. معاملات هایما S7 پلاس در تاریخ 15 شهریور بدون رقابت و نزدیک به قیمت نهایی انجام شد که حدود 12 درصد ارزانتر از قیمت بازار بود.

این وزارتخانه قول داده است تا پایان سال 1401 تمامی خودروها از قرعه کشی حذف شوند.

2- امکان ثبت نام برای خریداران قبلی: در دوره های گذشته محدودیت های متعددی برای جلوگیری از فعالیت کارگزاران در بورس اعمال شد. به عنوان مثال، قبل از این، فردی که یک بار در بورس خودرو خریداری کرده بود، نمی توانست ثبت نام مجدد را توصیه کند. به عنوان مثال، خریداران محصولات دیگنیتی و فیدلیتی از بورس نمی توانستند آن را از بورس خریداری کنند.

به خصوص شاهین اگرچه اعلام نشده که آیا این محدودیت رفع شده است یا خیر، اما اعلام شده افرادی که در آفرهای قبلی شاهین توانسته اند این خودرو را خریداری کنند، همچنان امکان ثبت نام دارند.

3- امکان ثبت نام بیش از یک خودرو برای هر نفر: از دیگر محدودیت هایی که قبلاً برای برخورد با دلالان تعیین شده بود و اکنون حذف شده است، محدودیت ثبت نام یک توصیه برای هر کد پیدا شده است. برای هر کد ملی محدودیتی در تعداد خرید وجود ندارد. همچنین اعلام می شود در صورت وجود مازاد عرضه، خرید در مازاد عرضه برای مشتریان قانونی امکان پذیر است.

بهترین پیشنهاد خودرو در بورس

اگرچه بسیاری از مردم از فروش نیافتن خودرو در هیچ جای دنیا گلایه دارند، اما بسیاری از کارشناسان بورس را راه مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی بازار خودرو می دانند. چون اولا دست دلال ها را از بازار قطع می کند. ثانیاً اطلاع از قیمت در بورس می تواند به عنوان بلیط قرعه کشی حذف شود. در واقع هم مردم از دردسر شرکت در قرعه کشی خرید خودرو نجات می یابند و هم خودروساز محصول خود را با قیمت عادلانه تری می فروشد و ضرر کمتری می کند. کاهش خسارت وارده به تولیدکننده می تواند منجر به افزایش تیراژ تولید آنها و افزایش عرضه خودرو در بازار شود. بنابراین عرضه خودرو در بازار کالا در شرایط فعلی می تواند راهگشای مناسبی برای کاهش قیمت خودرو باشد (اگرچه لازم است اما به تنهایی کافی نیست).

بر اساس اعلامیه منتشر شده در سایت بورس ایران، حداقل 80 درصد از تولید سالانه خودروی شاهین از طریق بورس ایران به فروش می رسد.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما