مبتلایان به «آنفلوانزا» تا چند روز مسری هستند؟

یکی از بیماری های عفونی تخصصی فوق برای کودکان گفت: بیماران آنفلوانزای پنج تا شش روز می توانند مسری باشند.

دکتر جبارعلی صفایی با اشاره به شیوع آنفلوآنزا همه ساله در فصل پاییز گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و استفاده مردم از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی این بیماری تا حدودی کاهش یافته است. اما متاسفانه امسال به دلیل کاهش استفاده از ماسک، دوباره شاهد شیوع این بیماری هستیم.

وی افزود: هر ساله نوعی از این ویروس شیوع می یابد و از این رو هر ساله نوعی واکسن برای مقابله با آن ساخته می شود و لازم است افراد و به ویژه گروه های در معرض خطر هر ساله واکسن جدید آنفلوانزا را دریافت کنند.

صفایی با بیان اینکه تشخیص آنفولانزا از سرماخوردگی و کرونا سخت است، گفت: با توجه به اینکه آخرین سویه کرونا – آمیکرون – شباهت زیادی به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا دارد، تشخیص این سه مورد بسیار مشکل است، اما با مشاهده برخی علائم، تا حدی ممکن است، او متوجه شد که فرد از چیزی رنج می برد.

وی افزود: برخی علائم عمدتاً در بیماران آنفولانزا مشاهده می شود که در افراد مبتلا به میکرونوز و سرماخوردگی به ندرت مشاهده می شود که تب بالا، بدن درد و دردهای عضلانی به ویژه در ناحیه پاها از جمله آنهاست.

وی افزود: علائمی مانند کسالت و سردرد در افراد مبتلا به آنفلوآنزا بیشتر است.

فوق تخصص عفونی اطفال خاطرنشان کرد: با توجه به سختی تشخیص کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا به افراد توصیه می شود در صورت مشاهده علائمی شبیه سرماخوردگی با پزشک مشورت کرده و از ماسک در محیط استفاده کنند.

صفایی گفت: خوشبختانه آنفولانزا نسبت به آمیکرون شیوع کمتری دارد، بنابراین نیازی به قرنطینه نیست، اما افراد باید از ماسک در محیط استفاده کنند و فاصله لازم را با اعضای خانواده رعایت کنند.

وی افزود: شدت علائم آنفولانزا معمولاً بین پنج تا شش روز است و ویروس آنفلوآنزا در این مدت می تواند به دیگران سرایت کند، بنابراین در این مدت افراد مبتلا باید حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را با دیگران رعایت کنند.

صفایی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن آنفولانزا به ویژه برای گروه های در معرض خطر، گفت: از جمله گروه های در معرض خطر این بیماری کودکان زیر شش سال، سالمندان بالای 65 سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری های زمینه ای و افراد دارای معلولیت هستند. او گفت که سیستم امن است.

وی افزود: علاوه بر این باید کادر بهداشتی و درمانی و خانواده های بیماران به ویژه بیماران مبتلا به سرطان نیز این واکسن را تزریق کنند.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما