فمینیست های فرانسوی در همبستگی با معترضان ایرانی بسیج می شوند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور: اصلاح شده:

یک دو هفته پس از درگذشت مهسا امینی در ایران، چند گروه فمینیست فرانسوی شامگاه جمعه در پاریس در حمایت از زنان ایرانی تظاهرات کردند و از امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور خواستند تا موضع بگیرد.

اعتراضات ناشی از مرگ امینی 22 ساله، که توسط پلیس اخلاق ایران به دلیل روسری “بد پوشیده” دستگیر شد، به بزرگترین نمایش مخالفت با مقامات روحانی ایران از سال 2019 تبدیل شد – به درخواست ها برای حمایت بیشتر فمینیست ها دامن زد. گروه ها و سیاستمداران خارج از کشور در فرانسه، چندین گروه مدافع حقوق زنان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خواستار برگزاری تجمعات در حمایت از زنان ایرانی شدند.

فابین الخوری، سخنگوی گروه فمینیستی Osez le Féminisme، گفت: «دسترسی به اینترنت در ایران محدود شده است، بنابراین ما باید در انتقال پیام‌های مردان و زنان ایرانی در اینجا و تقویت اقدامات آنها نقش داشته باشیم. روز جمعه در پاریس تظاهراتی ترتیب داد. صفحه اینستاگرام این گروه ویدیوهایی از رقص زنان ایرانی و انداختن چادر خود را در آتش به اشتراک می گذارد.

«وقتی اینجا اعتراض می کنیم [in France]، ما برای زندگی خود نمی ترسیم. الخوری افزود: ما به شجاعت زنان ایرانی که نقش خود را با حضور در خیابان ها و ادامه افشای علنی خود برای فراخوان برای برابری و عدالت اجتماعی در کشوری که بدن زنان در آن تحت کنترل دولت است، ایفا می کنند، درود می فرستیم.

جمهوری اسلامی ایران زنان را مجبور می کند که بدن و موهای خود را در ملاء عام بپوشانند. آنها همچنین مجاز به پوشیدن شلوارهای تنگ یا جین های سوراخ دار نیستند. رقصیدن در ملاء عام یا در حضور مردان نیز مانند آواز خواندن ممنوع است، مگر اینکه از صدای آنها به عنوان بک آواز در ارکسترهای سنتی یا خوانندگان مرد استفاده شود.

از زمان شروع ناآرامی ها، چندین زن معترض و همچنین مردانی که برای حمایت از آنها آمده بودند، در سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند – 76 نفر به گفته سازمان غیردولتی ایران حقوق بشر ایران و حداقل 52 نفر به گفته عفو بین الملل. بین المللی.

یکی از قربانیان ایرانی، زنی 22 ساله به نام حدیث نجفی، در روز 31 شهریور در حومه تهران در کرج در حومه تهران مورد اصابت گلوله از ناحیه صورت و گردن قرار گرفت. او را به قهرمان جنبشی تبدیل کرد که با وجود سرکوب دولت همچنان ادامه دارد.

فمینیست ها از ماکرون می خواهند به «سکوت کر کننده» پایان دهد

گروه‌های مدافع حقوق زنان فرانسه روز جمعه با اشاره به افزایش تعداد کشته‌ها در ایران، از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواستند در حمایت از معترضان ایرانی موضع بگیرد و به آنچه که آنها به عنوان “سکوت کر کننده” خود در این مورد توصیف کردند، پایان دهد.

کاخ الیزه پس از دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در 20 سپتامبر گفت که رئیس دولت فرانسه به دلیل عدم محکومیت حملات به زنان معترض در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است. مکرون خواستار “تحقیقات شفاف” در مورد مرگ امینی شد و از مقامات ایرانی خواست تا از حقوق زنان حمایت کنند.

گروه های مدافع حقوق زنان فرانسه نیز پلیس فرانسه را به دلیل استفاده از گاز اشک آور در تظاهرات بزرگداشت امینی در نزدیکی سفارت ایران در پاریس محکوم کرده اند.

تماس فعال ایرانی با سگولن رویال

چندین زن ایرانی در روزهای اخیر از فمینیست ها خواسته اند تا نسبت به رویدادهای ایران واکنش شدیدتری نشان دهند. گلشیفته فراهانی، بازیگر سینمای ایران، اوایل این هفته در توییتی نوشت: «چطور می‌توانی خودت را فمینیست خطاب کنی؟ چگونه می‌توانی برای زن و مرد حقوق برابر بخواهی، از #MeToo حمایت کنیم و در جنبش #مهساامینی غایب باشیم؟» این بازیگر که در بسیاری از فیلم های فرانسوی بازی کرده است، از سال 2008 به دلیل حضور در فیلم های خارجی بدون حجاب در تبعید زندگی می کند.


در ایالات متحده، مسیح علینژاد، روزنامه نگار و فعال، که جنبش “آزادی یواشکی من” را بنیان نهاد، که از سال 2014 از زنان ایرانی می خواهد روسری خود را بردارند، همچنین از فمینیست ها و رهبران زن غربی درخواست کرده است که از ایران حمایت بیشتری کنند. زنان. او از آنها خواست تا همبستگی خود را در ویدیوها اعلام کنند.

در مقاله ای در واشنگتن پست، این فعال سیاسی از اینکه چندین سیاستمدار زن، از جمله سگولن رویال، وزیر سابق محیط زیست فرانسه و دو تن از دیپلمات های ارشد سابق اتحادیه اروپا، کاترین اشتون بریتانیایی و فدریکا موگرینی ایتالیایی، با حجاب در ایران در دوران رسمی موافقت کردند ابراز تاسف کرد. بازدید می کند.

او در ویدئویی که در 22 سپتامبر در توییتر منتشر کرد، مستقیماً خطاب به رویال گفت: «از تو می‌خواهم، سگولن رویال (…) از تمام سیاستمداران زن غربی که به ایران رفتند و قوانین حجاب را رعایت کردند، می‌خواهم. کتک خوردن (…) حالا نوبت توست! یک ویدیو بساز و بگو که اشتباه کردی (…) یادم می آید که وقتی از تو خواستم حجاب نداشته باشی گفتی: ما برای حل مسائل بزرگتر آمده ایم. چالش ها و مسائل.’ اکنون می بینید: برای یک مشکل «کوچک»، یک تکه پارچه «کوچک»، زنان در حال کشته شدن هستند. (…) یک ویدیو بسازید. (…) وقت شماست که اقدام کنید.”

با ادامه تظاهرات در ایران، تظاهرات همبستگی آخر هفته در سراسر جهان از جمله در پاریس بعد از ظهر یکشنبه و در لس آنجلس و سیدنی در روز شنبه برگزار می شود.

این مقاله از اصل به زبان فرانسوی اقتباس شده است.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما