بریتانیا تعجب می کند، آیا برای نمایش همه گیری خیلی زود است؟

لندن – در آخرین لحظات مینی سریال جدید «این انگلستان»، بوریس جانسون، نخست‌وزیر خسته و جنگ‌زده بریتانیا، با تاریکی از پنجره در خیابان داونینگ 10 به بیرون خیره می‌شود و همانطور که اغلب می‌کند به شکسپیر می‌افتد.

جانسون که نقش کنت برانا را در این سریال بازی می‌کند، می‌گوید: «این طرح مبارک، این زمین، این قلمرو، این انگلستان».

او می‌گوید: «معمولاً آنجا را رها می‌کنیم، می‌دانی. “بقیه را فراموش کن.”

اما جانسون در ادامه سخنان «ریچارد دوم» در بستر مرگ جان گانت را با سرزنش لعنت‌آمیز شاه می‌خواند. او می‌گوید: «آن انگلستان، که عادت داشت دیگران را فتح کند، فتح شرم‌آوری بر خود ساخته است».

این یک کد مناسب برای نمایشی است که در بریتانیا درباره آن بسیار صحبت شده است، سریالی که قهرمانی روزمره بریتانیایی ها در طول همه گیری همه گیر را به تصویر می کشد، اما همچنین ناکامی های رهبران آنها و اینکه چگونه این شکست ها منجر به واکنشی کسل کننده شد که مسلما باعث تعمیق ملت شد. رنج می برد و منجر به مرگ های اضافی غیر ضروری شد.

«این انگلستان» که روز چهارشنبه با رتبه‌بندی خوب در اسکای آتلانتیک بریتانیا پخش شد، تقریباً روز به روز چگونگی موج اول همه‌گیری را در سراسر کشور شرح می‌دهد. برای بسیاری، با توجه به اینکه آخرین موج ویروس هنوز حتی فروکش نکرده است، زمان بندی عجیب است.

مایکل وینترباتوم، مستندساز بریتانیایی که فیلمنامه را با کیرون کویرک نوشته است، گفت که او این نمایش را موزاییکی از تجربیات بسیاری از مردم می‌داند، از تجربیات جانسون و مشاورانش گرفته تا پزشکان و پرستاران – و بالاتر از همه، از افراد در حال مرگ – در بیمارستان ها و خانه های سالمندان غرق شده.

وینترباتم در مصاحبه مشترک با برانا گفت: «هدف انسان بودن و به نظر من انسان بودن بود. برای احترام و اعتراف به این فقدان باورنکردنی و دردناک. با وجود همه سردرگمی‌ها و اشتباهات دولت، وی افزود: «این حس وجود داشت که همه تلاش خود را می‌کنند».

با این حال، به ناچار، “این انگلستان” مردم را نشان می دهد که کوتاهی می کنند. گرفتار شدن در مه یک بیماری مرموز، برخی در دولت مانند جانسون در ابتدا خطر را دست کم گرفتند. دیگران مجبور به انتخاب‌های شخصی بدی شدند، مانند مشاور ارشد نخست‌وزیر، دومینیک کامینگز، که 260 مایل را بر خلاف قرنطینه رانندگی کرد تا با شیوع ویروس از خانواده‌اش دیدن کند.

کار بر روی «این انگلستان» در ژوئن 2020، اندکی پس از آن که موج اول در سراسر کشور بیداد کرد، آغاز شد و صحنه‌های ناامیدکننده در آمبولانس‌ها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان فوراً دردناک است. بسیاری از تفسیرها در مورد نمایش در بریتانیا بر این موضوع متمرکز شده است که آیا برای نمایش همه اینها خیلی زود است یا خیر.

در هفت روز منتهی به سپتامبر، نزدیک به 300 نفر بر اثر کووید-19 در انگلیس جان باختند. 17; بیش از 4000 نفر در بیمارستان ها بستری شدند. دولت همچنان از مردم می‌خواهد که داروهای تقویت کننده خود را دریافت کنند. جانسون تنها دو ماه پیش پس از رسوایی بر سر مهمانی ها در خیابان داونینگ که قوانین قرنطینه را نقض می کرد، از سمت خود کنار رفت.

نارضایتی از طرفین در این فیلم دیده نمی شود و در عوض با سفر جاده ای اشتباهی که کامینگز پس از ابتلای همسرش به کووید به خانه پدر و مادرش در شمال انگلیس انجام داد، پایان می یابد. این جدول زمانی خلاصه شده باعث شد تا فایننشال تایمز اعلام کند که این نمایش “شخصیت غیرمعمولی را نشان می دهد که به طور همزمان احساس می کند زودرس و قدیمی است.”

وینترباتم اذعان کرد که نمایش اولین برش بود و برخی ممکن است دیدگاه خنک‌تری را که با فاصله همراه است ترجیح دهند، که ممکن است در کتاب‌ها یا فیلم‌های آینده درباره همه‌گیری یافت شود. او گفت، اما هدف او این بود که نوعی خاطرات خاطرات یک آسیب ملی را بسازد. او خاطرنشان کرد: با نزدیک بودن، می توانید دید تازه تری داشته باشید.

بحث بزرگ دیگر بر سر بازی برانا در نقش جانسون است. این بازیگر 61 ساله برنده جایزه اسکار، یک کلاه گیس بلوند، پروتز و بالشتک پوشیده بود تا ظاهر متزلزل این سیاستمدار 58 ساله را به خود بگیرد.

برخی از منتقدان برانا را به خاطر میخکوب کردن راه رفتن پیشرانه و دیکشنری عجیب جانسون تحسین کردند. یکی دیگر آن را به‌عنوان جعل هویتی که عروسک‌های «تصویر تصویر» را به یاد می‌آورد، رد کرد، یک برنامه تلویزیونی بریتانیایی که چهره‌های عمومی دهه‌های 1980 و 90 را طعنه می‌زند.

برانا، که نقش چهره های واقعی از جمله فرانکلین دی. روزولت و افسر اس اس آلمانی راینهارد هایدریش را بازی کرده است، گفت که او و نویسندگان درباره اینکه چقدر باید سعی کند از جانسون تقلید کند، بحث کرده اند. آنها به این نتیجه رسیدند که نخست وزیر سابق در اذهان مردم بسیار زنده است و نمی تواند از OG دور شود.

برانا می‌گوید: «با کسی که این‌قدر برجسته در انظار عمومی قرار دارد، من فکر می‌کنم که ارائه چیزی که بسیار بسیار متفاوت است – که سبک و انتزاعی است- به مخاطبان سخت‌تر است.»

برانا برای بررسی زندگی داخلی جانسون گفت که او تمام کتاب‌های نخست‌وزیر سابق از جمله زندگی‌نامه وینستون چرچیل و همچنین ستون‌های روزنامه‌اش برای دیلی تلگراف را خوانده است. او جانسون را به‌عنوان نوعی «شاعر-سیاست‌مدار»، جاه‌طلب و مبارز، اما از نظر عاطفی به دلیل سنگینی شغلش از اطرافیانش جدا کرد.

که به تولید ترجمه شد. برانا یادآور شد: من واقعاً با بازیگران دیگر صحبت کوچکی نداشتم. انگار از قبل این حس وجود داشت که باید بار سنگینی کردی، و اگر سنگین شدی، باید تنها بمانی.»

برانا فیلمی از جانسون تماشا کرد که در مجلس عوام هجوم می‌آورد تا حالت متمایل به جلو را به تصویر بکشد. او گفت که به ویژه از ویدیویی که در آن جانسون، شهردار وقت لندن، در حین بازدید از ژاپن در حال بازی راگبی، پسری 10 ساله را زیر پا می‌گیرد، تحت تأثیر قرار گرفته است. برانا گفت: «این شدت حرکت به جلو، تقریباً غیرقابل توقف، تنها بخشی از پیشرانه است.

اما «این انگلستان» همچنین تصویری دلسوزانه از مردی خشمگین با زندگی شخصی پیچیده ارائه می دهد. بین جلسات بحران و بیدار شدن در اواخر شب برای آرام کردن نوزاد گریانش، جانسون در حالی به تصویر کشیده می‌شود که با ناراحتی پیام‌های پست صوتی را برای فرزندان بزرگسالش ارسال می‌کند. این حاکی از یک شکاف دردناک پس از طلاق جانسون از همسر دومش، مارینا، و نقل مکان با کری است که به عنوان دستیار ارتباطات حزب محافظه کار می کرد.

«این انگلستان» همچنین فضای کاری تنگ و فشرده در خیابان داونینگ را به تصویر می‌کشد که خانه نخست‌وزیر و مقر دولت بریتانیا است. تصاویری از دستیاران در حال راه رفتن و صحبت در مورد مسائل فوری دولتی وجود دارد که یادآور سریال آرون سورکین “West Wing” است. پس از اینکه جانسون به کووید مبتلا شد و به مدت سه روز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد، نزدیکی‌ها تقریباً کشنده شد.

تا جایی که قهرمانان و شرورها وجود دارند، این نمایش به وضوح کامینگز را در دسته کلاه سیاه قرار می دهد. با بازی سایمون پیزلی دی، او به عنوان متکبر، حق طلب و تحقیر کننده همکارانش به تصویر کشیده می شود. وینترباتم گفت که تولیدکنندگان برای جمع‌آوری حساب‌هایشان با همه مدیران تماس گرفته‌اند.

وقتی سریال دوربین را از داونینگ استریت بیرون می‌برد، «این انگلستان» ناگهان از رویه‌ای سیاسی به یک تراژدی تغییر می‌کند. صحنه‌های زیادی در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان وجود دارد که برخی از آنها در یک خانه سالمندان واقعی با ساکنین واقعی و کارکنان پرستاری فیلم‌برداری شده‌اند که اساسا تجربیات خود را به نمایش می‌گذارند.

وینترباتم گفت: “نقطه شروع ما این بود که همه چیز را تا حد امکان دقیق و تا حد امکان معتبر کنیم.”

این یک تصویر دلخراش از فشار بر کارکنان بهداشتی و ترس، درد و مرگ اغلب تنهایی کسانی است که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند. در قسمت آخر، به راحتی می توان درک کرد که چرا جانسون عذاب دیده پشت یک پنجره می ایستد، به سپیده دم سرد نگاه می کند و عزاداری می کند که چگونه یک بیماری “جزیره عصای” او را فتح کرده است.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما