گوترش اتیوپی توافق صلح بین دولت و تیگری «اولین گام حیاتی» است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی وی منتشر شد، گفت: موافقت نامه صلح پایدار از طریق توقف دائم خصومت ها با میانجیگری اتحادیه آفریقا و با میانجیگری اولوسگون اوباسانجو، رئیس جمهور سابق نیجریه، شروع امیدوارکننده ای برای توقف نهایی درگیری بود که در نوامبر 2020 پس از ماه ها تنش آغاز شد و زندگی و معیشت بسیاری را ویران کرد.

“گام جسورانه”

دبیرکل از همه اتیوپیایی ها و جامعه بین المللی می خواهد که از گام جسورانه ای که امروز برداشته شده است حمایت کنید در این بیانیه آمده است که توسط دولت فدرال اتیوپی و رهبری تیگرایان.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که حدود 5.2 میلیون نفر در تیگری به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، از جمله 3.8 میلیون نیاز به مراقبت های بهداشتی دارند و دو ماه از رسیدن آخرین کمک های بشردوستانه به این منطقه می گذرد.

پیش از این، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، گفت که تعداد زیادی از آوارگان به پایتخت منطقه ای تیگری می‌رسند یا به سمت پایتخت منطقه تیگری حرکت می‌کنند و نیازها روز به روز افزایش می‌یابد.

هزاران نفر با ادعای نقض جدی حقوق بشر، از جمله جنایات جنگی احتمالی، توسط هر دو طرف کشته شده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که اتحادیه آفریقا از این توافق به عنوان “سپیده دم جدید” استقبال کرد و از طرح خلع سلاح که هر دو طرف پس از هفته ها مذاکرات گسترده، از جمله بازگرداندن کمک های کمکی، رسماً آن را امضا کردند، استقبال کرد.

مسائل باقیمانده را حل کنید

تیدبیرکل سازمان ملل متحد متعهد به حمایت از طرفین در اجرای توافق شد و از هر دو طرف خواست به مذاکرات در مورد مسائل باقی مانده با روح آشتی ادامه دهید برای رسیدن به التسویه حساب سیاسیاسلحه ها را خاموش کنید و کشور را در مسیر صلح و ثبات قرار دهید.»

وی از همه طرف‌های ذی‌ربط درخواست کرد تا از فرصتی که آتش‌بس فراهم می‌کند، استفاده کنند افزایش کمک های بشردوستانه به همه غیرنظامیان نیازمند و برای بازگرداندن خدمات عمومی به شدت مورد نیاز».

آقای. گوترش از اتحادیه آفریقا و هیئت عالی رتبه آن برای تسهیل مذاکرات صلح و آفریقای جنوبی به دلیل نقش کلیدی آن در میزبانی مذاکرات صلح قدردانی کرد.

سازمان ملل آماده کمک به گام های بعدی است در پایان این بیانیه آمده است: روند رهبری اتحادیه آفریقا و به بسیج کمک های بسیار مورد نیاز برای کاهش رنج در مناطق آسیب دیده ادامه خواهد داد.

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما