نظر انرژی هسته‌ای هنوز چندان معنا ندارد

Sama Bilbao y Léon، مدیرکل انجمن جهانی هسته ای گفت: بهترین راه برای خوب شدن در ساخت نیروگاه های هسته ای، ساخت نیروگاه های هسته ای است. جان کوتک، یکی از مدیران مؤسسه انرژی هسته‌ای، گروه تجاری آمریکایی این صنعت، خاطرنشان کرد که نیروی دریایی ایالات متحده زیردریایی‌های هسته‌ای و ناوهای هواپیمابر را در عرض چند سال می‌سازد که نشان می‌دهد زمان ساخت سریع راکتورهای کوچک می‌تواند قابل انجام باشد.

شاید. اما راکتورهای کوچک که بسیار مورد تحسین قرار گرفته اند، هنوز هم جدید هستند، عمدتاً فناوری آزمایش نشده. در دوره ای دیگر، شاید ارزش آن را داشت که روی این سیستم ها برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی قمار کنیم.

اما مارک جاکوبسون، استاد مهندسی عمران و محیط زیست در استنفورد و از طرفداران قدیمی انرژی‌های تجدیدپذیر، به من گفت که چنین شرط‌بندی امروزه، زمانی که انرژی بادی و خورشیدی بهتر می‌شوند، کمتر منطقی است – زیرا هر پول جدیدی که در هسته‌ای گذاشته شود، پول است. شما برای پروژه های تجدیدپذیر که می توانند انتشار گازهای گلخانه ای را بلافاصله کاهش دهند، هزینه نمی کنید.

جاکوبسون گفت: «انتظار برای ساخت یک رآکتور هسته‌ای در حالی که می‌توانستید آن پول را برای باد یا خورشید خرج کنید و از انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار سریع‌تر خلاص شوید، هزینه فرصتی دارد. وقتی پیشرفت سریع فناوری باتری را در نظر می گیریم، این هزینه ممکن است به ویژه سخت باشد، که می تواند به رفع کمبود اصلی انرژی تجدیدپذیر کمک کند: متناوب بودن آن. قیمت باتری های لیتیوم یونی از زمان معرفی آنها در سال 1991 حدود 97 درصد کاهش یافته است و پیش بینی می شود که قیمت ها همچنان کاهش یابد.

جاکوبسون یکی از چندین محققی است که استدلال کرده اند که چنین پیشرفت هایی انرژی هسته ای را اساسا منسوخ می کند. جاکوبسون می‌گوید همانطور که سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر بیشتری می‌سازیم – باد خشکی و فراساحلی، انرژی خورشیدی در همه جا – و فناوری‌هایی را برای ذخیره انرژی (از طریق باتری‌ها و ایده‌های دیگر) بهبود می‌دهیم، باد و خورشید می‌توانند بیشتر نیازهای انرژی ما را برآورده کنند. در مقاله ای در سال 2015، او استدلال کرد که انرژی جهان تنها از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود. یافته های او به شدت مورد مناقشه قرار گرفته است، اما سایر محققان به نتایج مشابهی رسیده اند.

از سوی دیگر، پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی برای رسیدن به انرژی خالص صفر همچنان به هسته‌ای متکی است. این آژانس می گوید که ظرفیت هسته ای تا سال 2050 باید دو برابر شود و دو سوم این رشد در اقتصادهای در حال توسعه اتفاق می افتد. با این حال، حتی با وجود دو برابر شدن انرژی هسته ای، آژانس بین المللی انرژی می گوید که انرژی هسته ای کمتر از 10 درصد از برق جهان در سال 2050 را تامین خواهد کرد. در همین دوره، این آژانس می گوید که تولید انرژی های تجدیدپذیر هشت برابر خواهد شد و 90 درصد از انرژی الکتریکی در سال 2050 را تامین خواهد کرد.

پس واضح است که مشکلات هسته ای به این معنا نیست که ما باید همه نیروگاه های هسته ای را تعطیل کنیم. نیروگاه های موجود در ترکیب انرژی ما بسیار ارزشمند هستند زیرا ما انرژی خورشیدی و باد را افزایش می دهیم. و در مکان‌هایی مانند چین، هند و سایر مناطقی که تقاضا برای انرژی در حال افزایش است، نیروگاه‌های هسته‌ای جدید ممکن است نقش بزرگی ایفا کنند – و اگر راکتورهای کوچک و پیشرفته قابل دوام باشند، شاید شاهد برخی از آن‌ها نیز باشیم.

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما