ملاقات یلن با رئیس بانک مرکزی چین در حالی که ایالات متحده به دنبال ترمیم روابط با پکن است

NUSA DUA، اندونزی—جانت یلن، وزیر خزانه داری، اولین دیدار خود را با یک مقام ارشد اقتصادی چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، برگزار کرد، زیرا دولت بایدن برای بازگرداندن خطوط ارتباطی و جلوگیری از درگیری اقتصادی مارپیچ با دومین اقتصاد بزرگ جهان تلاش می کند. .

خانم. یلن با رئیس بانک خلق چین دیدار کرد. یی گانگ برای بیش از دو ساعت روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه 20 اقتصادهای بزرگ در بالی اندونزی. بر اساس گزارش آمریکا در این نشست، آنها در مورد نوسانات در بازارهای انرژی و کالا و چشم انداز اقتصادی دو کشور گفتگو کردند. بانک خلق چین این مبادله را گسترده و سازنده خواند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این نشست پس از آن برگزار می شود که دولت بایدن ماه گذشته محدودیت هایی را برای صادرات نیمه هادی های پیشرفته اعمال کرد تا از پیشرفت این فناوری در قدرت نظامی چین جلوگیری کند. اقتصاددانان گلدمن ساکس هفته گذشته در گزارشی گفتند که آنها تخمین می زنند که ممنوعیت ایالات متحده حدود یک چهارم درصد از رشد اقتصادی چین در سال 2023 را کاهش می دهد.

سخنرانی شی جین پینگ رئیس جمهور چین در بیستمین کنگره حزب چین نشان می دهد که اقتصاد این کشور در مسیر جدیدی حرکت می کند. در مورد سرمایه گذاران آمریکایی، آنها به احتمال زیاد ریسک بیشتری برای سرمایه گذاری در چین خواهند داشت. Dion Rabouin از WSJ توضیح می دهد. تصویر: الیزابت اسملوف

خانم. یلن همچنین از شرکت‌های آمریکایی خواسته است تا زنجیره‌های تامین خود را از چین به کشورهای متحد نزدیک‌تر با ایالات متحده منتقل کنند، از جمله در سفر اخیر به هند، در اقدامی که او آن را «تحمل دوستان» می‌نامد. او گفته است که به دنبال این است که به همتایان چینی خود بگوید که ممنوعیت تولید نیمه هادی ها و فشار برای زنجیره های تامین انعطاف پذیرتر مبتنی بر امنیت ملی ایالات متحده است و نه تلاشی برای تضعیف پتانسیل اقتصادی چین.

اگر آنها نگران اقداماتی هستند که ما انجام داده‌ایم، ما باید گوش بدهیم، آیا آنها عواقبی داشته‌اند که ناخواسته بوده است؟» خانم. یلن که این هفته در دیدار پرزیدنت بایدن با شی جین پینگ، رهبر چین نیز شرکت کرد، روز یکشنبه گفت.

خانم. به گفته افراد آشنا، یلن نگران این است که ایالات متحده و چین رویکردی تقابل‌آمیزتری اتخاذ کنند که به تلافی‌جویانه منجر شود. به گفته مقامات، او به دلیل اتکای ایالات متحده به چین برای کالاهای حیاتی مانند خاک‌های کمیاب، درگیری را بالقوه پرهزینه می‌داند. خاک‌های کمیاب برای ساخت قطعات برای طیف وسیعی از محصولات، از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های دفاع موشکی استفاده می‌شوند.

خانم. یلن از لغو برخی از تعرفه های دوران ترامپ بر کالاهای چینی به ایالات متحده حمایت کرده است، زیرا این تعرفه ها قیمت مصرف کننده را در ایالات متحده افزایش می دهد. بایدن تعرفه ها را حفظ کرده است و انتظار نمی رود در آینده نزدیک آنها را تعدیل کند.

او همچنین مکرراً از چین خواسته است تا رویکردی آرام‌تر را به‌عنوان یک طلبکار اصلی به کشورهای کم‌درآمد در پیش بگیرد و تسهیلات را با سهولت بیشتری به کشورهایی که از بدهی رنج می‌برند، بسط دهد. تقویت دلار در سال جاری این نگرانی را ایجاد کرده است که بسیاری از کشورهای کم درآمد ممکن است با بحران بدهی مواجه شوند.

خانم. یلن و تیم او هنوز مطمئن نیستند که چه کسی دیپلماسی اقتصادی چین را پس از کنگره اخیر حزب کمونیست که ترکیب جدیدی از رهبری را ایجاد کرد، رهبری خواهد کرد. آقای. یی، که خانم یلن روز چهارشنبه ملاقات کرد و انتظار می رود اوایل سال آینده از سمت خود کناره گیری کند.

به اندرو دورن در [email protected] بنویسید

حق چاپ ©2022 Dow Jones & Company, Inc. تمامی حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما