عربستان سعودی سازمان ملل خواستار آزادی زن محکوم به 34 سال زندان به دلیل ارسال توییت شد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، OHCHR، روز جمعه نسبت به صدور حکم حبس بیش از سه دهه برای یک زن سعودی که متهم به دنبال کردن و بازنشر مخالفان و فعالان بود، ابراز خشم کرد.

لیز تروسل، سخنگوی OHCHR در بیانیه ای گفت، سلما الشهاب، دانشجوی دکترا، به 34 سال حبس و پس از آن 34 سال ممنوعیت سفر در ارتباط با مجموعه ای از توئیت ها و بازنشر در مورد مسائل سیاسی و حقوق بشر در عربستان سعودی محکوم شد.

او گفت: «ما از مقامات سعودی می‌خواهیم محکومیت او را لغو کنند و فوراً و بدون قید و شرط او را آزاد کنند.

او هرگز نباید به خاطر چنین رفتاری دستگیر و متهم می شد.

پیامدهای “سرد کننده”.

این بیانیه ادامه داد که این جمله فوق‌العاده طولانی به «اثر دلخراش» در میان منتقدان دولت و جامعه مدنی در کل می‌افزاید و آن را به عنوان «نمونه دیگری از استفاده مقامات سعودی از قوانین ضد تروریسم و ​​ضد جرائم سایبری کشور برای هدف قرار دادن، ارعاب و استفاده می‌کند. انتقام از مدافعان حقوق بشر و کسانی که مخالفت می کنند».

مادر دو فرزند خردسال خانم الشهاب، 34 ساله، در سال 2021 در حالی که در تعطیلات از تحصیل در دانشگاه لیدز در بریتانیا بود، در عربستان سعودی دستگیر شد.

او متهم به انتشار اطلاعات نادرست و کمک به مخالفانی بود که با توییت‌ها، ریتوئیت‌ها و دنبال‌کنندگانش در توییتر به دنبال برهم زدن نظم عمومی بودند.

گزارش‌های خبری اشاره کرده‌اند که این پرونده آخرین نمونه از نحوه هدف قرار دادن کاربران توییتر در یک کمپین سرکوبگری توسط این کشور است، در حالی که به طور همزمان سهام غیرمستقیم عمده‌ای در شرکت رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده را کنترل می‌کند.

روزنامه‌نگاران همچنین مشاهده کرده‌اند که حکم دادگاه ویژه تروریستی عربستان هفته‌ها پس از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی صادر شد، که فعالان حقوق بشر هشدار داده بودند که می‌تواند پادشاهی را برای تشدید سرکوب مخالفان و دیگر فعالان دموکراسی جسارت کند.

فراخوان آزادی

عربستان سعودی نه تنها باید الشهاب را آزاد کند تا او بتواند دوباره به خانواده‌اش بپیوندد، بلکه باید تمام محکومیت‌های ناشی از آزادی بیان علیه مدافعان حقوق بشر، از جمله زنانی را که پس از درخواست قانونی اصلاحات در سیاست‌های تبعیض‌آمیز زندانی شده‌اند، بررسی کند. به عنوان رهبران مذهبی و روزنامه نگاران. تروسل.

OHCHR همچنین از دولت عربستان خواست تا “یک چارچوب قانونی قوی مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشر” ایجاد کند تا از حقوق آزادی بیان و تشکل، و حق تجمع مسالمت آمیز برای همه حمایت کند.

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما