اوکراین بمباران مجدد نیروگاه زاپوریژژیا بر خطر حادثه هسته ای تاکید می کند

رافائل ماریانو گروسی گفت که مقامات اوکراینی سازمان دیده بان هسته ای را از گلوله باران مجدد در این سایت در سه روز گذشته مطلع کرده اند، اما آنها اعلام کرده اند که تمام سیستم های ایمنی فعال هستند و هیچ افزایشی در سطح تشعشعات وجود نداشته است.

“آخرین گلوله باران بار دیگر بر خطر یک حادثه هسته ای بالقوه تاکید کرد در ZNPP، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا (NPP)، که از اوایل ماه مارس توسط نیروهای روسیه کنترل می شود اما توسط کارکنان اوکراینی آن اداره می شود.

اطلاعات ناقص

آقای. گروسی گفت که اوکراین هنوز اطلاعات کاملی در مورد ماهیت خسارات ناشی از گلوله باران که در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه رخ داد، ندارد.

نیروگاه Zaporizhzhia دارای شش راکتور هسته ای است. معمولاً چهار خط برق خارجی دارد، اما سه سیم برق در اوایل درگیری از بین رفته بود، اکنون در ماه هفتم خود.

گلوله باران منطقه دو ساختمان به اصطلاح ویژه این نیروگاه را که در حدود 100 متری ساختمان های راکتور و همچنین یک منطقه روگذر قرار دارد، اصابت کرد.

این ساختمان ها دارای امکاناتی از جمله تصفیه خانه های آب، تعمیرگاه های تجهیزات یا تاسیسات مدیریت پسماند هستند. برخی از خطوط لوله آب نیز آسیب دیده بود، اما آنها تعمیر شده بودند.

رادیواکتیویته در محدوده نرمال

او گفت که تمام اندازه گیری های رادیواکتیویته در این سایت در محدوده نرمال بوده و هیچ نشانه ای از نشت هیدروژن وجود ندارد. گروسی با استناد به اطلاعاتی از اوکراین.

این نیروگاه اتمی پس از قطع موقت اتصال به آخرین خط برق خارجی 750 کیلوولتی خود در روز پنجشنبه، به دسترسی به برق خارج از محل ادامه داد.

بعد از ظهر همان روز بعد از دو قطع برق و قطع دو راکتور فعال نیروگاه از شبکه سراسری برق، این اتصال برقرار شد.

هر دو واحد راکتور روز جمعه دوباره وصل شدند و دوباره در حال فعالیت هستند. چهار واحد دیگر قبل از پنجشنبه قطع شده و در حالت تعطیل باقی ماندند.

تلاش های ماموریت ادامه دارد

در همین حال آقای گروسی گفت که به مشورت با همه طرف ها در تلاش برای استقرار یک ماموریت متخصص آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه برای کمک به تضمین ایمنی و امنیت هسته ای در آنجا ادامه می دهد.

این ماموریت آسیب فیزیکی به تاسیسات را ارزیابی می کند، تعیین می کند که آیا سیستم های ایمنی و امنیتی اصلی و پشتیبان کار می کنند، شرایط کاری کارکنان را ارزیابی می کند و فعالیت های حفاظتی فوری را در سایت انجام می دهد.

نگرانی دبیرکل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار استقرار یک مأموریت «در اسرع وقت» شده است.

هفته گذشته، دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت گفت که باقی می ماند “به شدت نگران” درباره وضعیت داخل و اطراف نیروگاه هسته ای.

“چراغ های هشدار چشمک می زند” او در یک جلسه توجیهی در روز چهارشنبه گفت که ششمین ماه از “جنگ بی معنی” در اوکراین و همچنین سی و یکمین سالگرد استقلال این کشور است.

«هر اقدامی که ممکن است یکپارچگی فیزیکی، ایمنی یا امنیت نیروگاه هسته ای را به خطر بیندازد، غیرقابل قبول است. هر گونه تشدید بیشتر وضعیت می تواند منجر به خود تخریبی شود

آقای. گوترش گفت که سازمان ملل از ظرفیت لجستیک و امنیتی در اوکراین برای حمایت از هر گونه ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخوردار است، مشروط بر اینکه روسیه و اوکراین توافق کنند.

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما