لیگ کینگز جرارد پیکه آینده فوتبال را دیده است

جرارد پیکه همیشه یک آدم ایده‌پرداز بوده است. او در زمان‌های مختلف ایده‌هایی درباره صنایعی مانند نوشیدنی‌های ورزشی ایزوتونیک و مسابقات بین‌المللی تنیس داشته است. او در تجارت عینک آفتابی و صنعت بازی های ویدیویی تلفن همراه سرمایه گذاری کرده است. او به حقوق رسانه ای و مالکیت تیم فوتبال و همبرگرهای ارگانیک پرداخته است.

برای مدت طولانی، پیکه همه این کارها را انجام داد در حالی که یکی از بازیکنان برجسته فوتبال در نسل خود بود، سنگ بنای تیم‌های بارسلونا بود که در مقادیر صنعتی شکوه را به دست آوردند و یکی از اجزای کلیدی تیم ملی اسپانیا که قهرمان جهان شد. جام و قهرمانی اروپا. با این حال، برتری در فوتبال هرگز کافی نبود.

نیکلاس جولیا، بنیانگذار پلتفرم ورزشی دیجیتال سوراره، گفت: «یکی از اولین چیزهایی که به من گفت این بود که تمریناتش را تا ۱۲ سالگی تمام کرده است. برخی از هم تیمی های او دوست دارند بازی های ویدیویی انجام دهند. برخی از معاشرت با خانواده خود خوشحال بودند. او دوست داشت به دفتر برود و چیزی بسازد.»

کسانی که با او کار کرده اند می گویند که او به این سمت سوق داده شده است، زیرا می دانست که فوتبال برای همیشه دوام نخواهد داشت. خاویر آلونسو، همکار سابقش، می گوید: “فکر می کنم او شاهد بازنشستگی بسیاری از هم تیمی هایش بود و کاری برای انجام دادن نداشتند.” “آنها فقط 35 سال داشتند اما زندگی واقعی نداشتند جز غذا خوردن در رستوران های خوب و بازی پادل. او این را نمی خواست.”

پیکه به خوبی با فشارهای کناری خود سازگار بود. به هر حال، او چندان به خواب نمی رود. او یک شبکه‌ساز طبیعی، مکرر و غریزی است. رابطه یک دهه ای او با خواننده پاپ شکیرا به او چهره ای خارج از ورزش داد. او ذهنی دارد که یکی از دوستانش آن را با کلمه اسپانیایی “inquieto” توصیف کرده است: بی قرار، کنجکاو، شاید فقط یک لمس به راحتی حواسش پرت شود. آلونسو گفت که او بسیار منعطف تر از آن چیزی است که از شخصی به این معروف انتظار می رود، و افزود: “او از شنیدن صحبت های متخصصان خوشحال است.”

در واقع، پیکه کار کناری خود را به قدری ارزشمند یافت که در اواخر سال گذشته تصمیم گرفت آن را جلو و مرکز بیاورد. چند هفته قبل از شروع جام جهانی، او اعلام کرد که بازی بعدی بارسلونا آخرین بازی او خواهد بود. جولیا گفت: تجارت “هیچ وقت برای او یک فکر بعدی نبود.” حالا، او می خواست همه چیز را وارد کند.

پیکه به جای اینکه کار خود را با برنامه تمرینی خود هماهنگ کند، اکنون بیشتر وقت خود را به Kosmos اختصاص می دهد، وسیله سرمایه گذاری که در سال 2018 با کمک سرمایه هیروشی میکیتانی، بنیانگذار غول تجارت الکترونیک ژاپنی راکوتن، سابق بارسلونا تأسیس کرد. اسپانسر پیراهن

او از آن برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی استفاده کرده بود که «بیشتر از همه می‌فهمد»، به قول جولیا، معمولاً در تقاطع ورزش و فناوری. یک بازوی تولید وجود داشت که عمدتاً بر روی مستندهای ورزشی متمرکز بود و یک شاخه مدیریت ورزشکار. او یک تیم ورزش الکترونیکی راه اندازی کرده بود و مدیریت اف سی آندورا، یک باشگاه فوتبال لیگ کوچک در اسپانیا را بر عهده گرفت.

موفقیت هایی وجود داشته است: سوراره از زمان سرمایه گذاری خود به طور تصاعدی رشد کرده است. اف سی آندورا برای اولین بار به دسته دوم اسپانیا صعود کرد. و Koi، امتیاز ورزش الکترونیکی او، به یک بازیگر اصلی تبدیل شده است.

با این حال، دو نمایشنامه بزرگ او با بحث و جدل روبرو شده اند. در سال 2020، کاسموس به ترتیب دادن قراردادی برای برگزاری سوپرجام اسپانیا در عربستان سعودی کمک کرد. وقتی مشخص شد که پیکه، که در آن زمان یک بازیکن فعال بود، مبلغ 25.9 میلیون دلار کمیسیون دریافت کرده است، هم او و هم فدراسیون فوتبال اسپانیا باید اصرار می کردند که هیچ چیز غیرقانونی در مورد این ترتیب وجود ندارد.

سپس، امسال، فدراسیون بین‌المللی تنیس به‌طور پیش از موعد به باارزش‌ترین و پرمخاطب‌ترین پروژه خود پایان داد: قراردادی 3 میلیارد دلاری و 25 ساله با Kosmos که در سال 2018 امضا شد تا جام دیویس را به یک رویداد جام جهانی تبدیل کند. هر دو طرف متعاقباً تهدید کرده اند که از طرف دیگر شکایت خواهند کرد.

با این حال، این شکست‌ها باعث دلسردی پیکه نشده است. همانطور که آلونسو، مدیر اجرایی سابق شرکت، زمانی در مورد Kosmos گفت: “کاری که ما اینجا انجام می دهیم رویاهای جرارد است و ما سعی می کنیم این رویاها را به واقعیت تبدیل کنیم.” آخرین رویای او یک آرزوی بلندپروازانه است. پیکه می خواهد بازی ای را که او را به یک ستاره تبدیل کرده است، بگیرد و آن را بهتر کند.

در حالی که پیکه در راه ناهار بود، آینده فوتبال به نظر می رسید. نه چندان جزییات خوب: ضربات به سبک دجبال، سلاح‌های مخفی و ستاره‌های مهمان که با ماسک‌های lucha libre مبدل شده بودند، همگی بعداً آمدند. اما زمانی که او 15 دقیقه پیاده روی از دفترش در بارسلون تا رستوران را به پایان رساند، تصویر بزرگی در ذهنش روشن شد.

مشکل اصلی فوتبال، همانطور که پیکه تشخیص داد، این بود: برای مخاطبانی که با یک رژیم غذایی با محتوای کوچک و با الگوریتم‌های رضایت فوری YouTube و Twitch و TikTok هدایت می‌شوند، 90 دقیقه در واقع زمان بسیار طولانی است.

او به این نتیجه رسید که بازی سنتی فوتبال شامل فرصت‌های بسیار زیادی برای سرگردانی چشم‌ها است: پرتاب‌ها، شمارش، یا اینکه تیم‌ها طرح‌های علامت‌گذاری خود را درست در کرنر انجام می‌دهند. پیکه متقاعد شده بود که بینندگان جوان‌تر این را قبول ندارند. ورزشی که او همیشه دوست داشت باید با آن سازگار شود.

چگونه؟ او و Oriol Querol، مدیر اجرایی Kosmos، ایده‌های خود را در زمان ناهار پیاده‌روی کردند. فوتبال باید کوتاهتر باشد. باید مکث های طبیعی را به حداقل می رساند یا راهی برای پرکردن آنها پیدا می کرد. باید از ریتم‌ها و ویژگی‌های بازی‌های ویدیویی و استریم و تلویزیون واقعیت استفاده می‌کرد تا بینندگان را در زیستگاه طبیعی خود ملاقات کند.

زمانی که پیکه و کوئرول برای ناهار آمدند، طرح کلی یک ایده داشتند. در عرض چند ماه، شکلی به خود خواهد گرفت: لیگ کینگز، یک مسابقه هفت نفره که در یک سالن سرپوشیده در بارسلون برگزار می شود. ده‌ها تیم آن عمدتاً از بازیکنان سابق تشکیل شده‌اند و متعلق به برخی از برجسته‌ترین استریمرهای کشور هستند.

با معیارهایی که پیکه، کوئرول و همکارانشان به آن اهمیت می‌دهند، این یک موفقیت چشمگیر بوده است. Querol اشاره کرد که در ژانویه 238 میلیون بازدید در TikTok به دست آورد – بیشتر از مجموع تمام لیگ های سنتی اروپا. بیش از دو میلیون نفر برخی یا همه یک دور از بازی‌ها را در پایان فوریه در Twitch، TikTok و YouTube تماشا کردند.

مسابقات پلی آف به سبک چهار فینال آن، که در 26 مارس برگزار شد، در محیطی بسیار بزرگتر از نیوکمپ برگزار شد، ورزشگاهی که پیکه 14 سال را در آن به عنوان سنگ بنای یک تیم فاتح بارسلونا گذراند. سکوهای شیب دار مملو از 92000 طرفدار خرید بلیط بود.

این محبوبیت مورد استقبال جهانی قرار نگرفته است. خاویر تباس، رئیس لالیگا، برجسته ترین و صریح ترین منتقد بوده است. او گفته است که کینگز لیگ یک رقیب جدی برای رقابت های او نیست. او می‌گوید که این فقط یک «سیرک» است که پر از «شیربازانی است که مانند دلقک‌ها لباس‌پوشیده‌اند».

پیکه تکان نخورده است. او در پاسخ به تبس گفت: «محصول سنتی فوتبال منسوخ شده است». برای جذب و جذب نسل جدیدی از طرفداران، نیاز مبرمی به “قوانین محرک بیشتر” دارد. وقتی برای ناهار می رفت می دانست که فوتبال باید عوض شود. کینگز لیگ تلاش او برای تغییر آن است.

در آغاز سال، چند ماه پس از پایان رابطه آنها، شکیرا آهنگی را منتشر کرد که حاوی تعدادی انتقادات بسیار نازک از پیکه بود. خاردارترین بر خیانت ظاهری او متمرکز شد. در یک خط، خواننده او را متهم کرد که “یک فراری با یک Twingo” معامله می کند.

چند روز پس از انتشار این آهنگ، در حالی که رقابت نوپای او هنوز همه افراد مناسب را تشدید می‌کرد، پیکه به درستی در مقر لیگ در بارسلونا و با فرمان یک رنو توئینگو سفید کوچک حاضر شد. همانطور که او با کمی ناراحتی از ماشین بالا می رفت، به تعداد انگشت شماری از عکاسانی که منتظر او بودند پوزخند زد. لبخندش حاکی از این بود که شوخی او به پایان خواهد رسید.

این حرکت نوعی استراتژی بازاریابی بود که او برای فصل اول لیگ پادشاهان اتخاذ کرد. او لزوماً فراتر از تبدیل زندگی شخصی خود به یک ابزار تبلیغاتی در صورتی که ممکن است علاقه ایجاد کند، بالاتر نبود: با اشاره به آهنگ دیگری در همان آهنگ، که نشان می‌دهد «رولکس» را با کاسیو عوض کرده است، او بعداً (به طعنه) ادعا کرد که ساعت ساز ژاپنی به عنوان اسپانسر شرکت کرده بود.

او هم خوشحال بود که جنجال برانگیخت، حتی اگر به عنوان یک دعوت آشکار از منتقدان لیگ عمل کند. در دور اولیه بازی ها، یک تیم یک بازیکن مرموز را نشان داد که برای پنهان کردن هویت خود ماسکی پوشیده بود و فقط به عنوان Enigma ثبت شده بود. این بازیکن، لیگ کینگز اعلام کرد که در حال حاضر توسط یک تیم در لالیگا استخدام شده است. (این کاملاً درست نبود.) بدنامی به خاطر فتنه ارزشش را داشت.

به نظر می‌رسد این درام‌های ساختگی، ارزیابی تباس از لیگ پادشاهان به‌عنوان یک سیرک را تأیید می‌کنند، چیزی که نه آنقدر پیشگامانه از آینده، بلکه یک لیگ هفت نفره کهنه‌کارها که با نوآوری‌ها تزیین شده و با ترفندهایی تبلیغ می‌شود.

با این حال، محبوبیت آشکار آن بازتاب بیشتری را می طلبد. همانطور که تماشای سکوهای نیوکمپ روشن شد، تماشاگرانی پیدا کرد. البته بیشتر آن را می توان نه تنها به حضور پیکه، سرخیو آگوئرو و ایکر کاسیاس نسبت داد، که همگی به عنوان رئیس تیم فعالیت می کنند، بلکه همچنین افرادی مانند ایبای لیانوس، پخش کننده اسپانیایی، و جرارد رومرو، یک بازیکن وحشی روزنامه نگار محبوب فوتبال آنلاین

کوئرول گفت: «استریمرها کلید بودند. شما می توانید این موضوع را مطرح کنید که ایبای در حال حاضر مشهورترین فرد در اسپانیا است.

با این حال، بینندگانی که برای دیدن آن‌ها هماهنگ شده‌اند، دست‌کم توسط «قوانین محرک‌تر» که از منابع گسترده‌ای استخراج شده‌اند، که پیکه و همکارانش معتقدند برای ادامه شکوفایی فوتبال حیاتی هستند، منصرف نشده‌اند.

مفهوم درفت بازیکن مستقیماً از ورزش های آمریکایی می آید. برخی دیگر بیشتر باطنی هستند: شروع لیگ کینگز، که هر دو تیم را به طور دسته جمعی برای توپ شارژ می کنند، از واترپلو گرفته شده است، و رویکرد پنالتی را که آخرین بار در لیگ برتر فوتبال در دهه 1990 دیده شده بود، احیا کرده است. (گفتنی است که یکی از ویژگی های به ارث رسیده از فوتبال قدیمی، بازار نقل و انتقالات پس از فصل است: پیکه و کاسموس تشخیص داده اند که هیچ کس حوصله شایعات نقل و انتقالات را ندارد.)

کوئرول با اشاره به تصمیم نه تنها پخش جریانی همه چیز قبل، حین و بعد از بازی، بلکه رویکرد «دسترسی کامل» که در آن بینندگان می توانند آنچه را که داوران و بازیکنان می گویند بشنوند، گفت: «ما برخی چیزها را از ورزش های الکترونیکی نیز گرفتیم. .

کوئرول افزود: «سپس چیزهایی مانند داشتن هر تیم در هر بازی یک سلاح مخفی، چیزی که آنها می توانند هر زمان که فکر کنند ممکن است بیشترین تأثیر را داشته باشد، چه پنالتی یا یک بازیکن اضافی، می توانند از بازی های ویدیویی استفاده کنند». “اما هیچ کدام ثابت نیست. بازتاب دائمی است. ما هر چیزی را که می توانیم تغییر دهیم، تغییر می دهیم.”

این روند در طول فصل ادامه یافت. زمانی که کوئرول و تیمش متوجه شدند که بازی‌ها در پایان نیمه اول تغییر می‌کنند، در همان لحظه شروع به کاهش تعداد بازیکنان در زمین کردند. هر چیزی، به عبارت دیگر، برای نگه داشتن مخاطب، اطمینان از اینکه اتفاقی در حال رخ دادن است، برای جلوگیری از حرکت چشم و حرکت انگشت شست.

کوئرول گفت: «این ورزش است. “اگر فوتبال از استاندارد بالایی برخوردار نبود، کار نمی کرد. این واقعا مهم است. اما این تنها مورد توجه نیست. از نظر او، مانند نظر پیکه، فوتبال دیگر نمی تواند فقط فوتبال باشد. او گفت: «اولویت باید نمایش باشد.

شاید این نکته ای است که همه آن منتقدانی که لیگ کینگز را رد کرده اند از دست داده اند. ممکن است یک سیرک باشد. اما پیکه ممکن است پاسخ دهد که سیرک بودن اشکالی ندارد. سیرک ها محبوب هستند. آنها جمعیتی را جذب می کنند، نگاه را نگه می دارند، زیرا هیچ کس هرگز کاملاً مطمئن نیست که آینده چه خواهد شد.

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما