افغانستان فرستاده سازمان ملل بر ضرورت ادامه گفتگو با طالبان تاکید کرد

نماینده ویژه جدید سازمان ملل متحد در افغانستان و رزا اوتونبایوا، رئیس یوناما، در توضیح سفرا، بر نگرانی های جاری سیاسی و حقوق بشری – و همچنین چندین تحول مثبت – از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اوت 2021 تاکید کرد.

وی گفت: «ما در مورد تعدادی از مسائل چشم به همدیگر با طالبان نمی‌بینیم، اما تمرکز بر حفظ گفت‌وگو به امید آینده‌ای بهتر برای افغانستان است، و باید باشد، جایی که همه – زن، مرد، دختر و پسر – او گفت که می تواند زندگی با عزت و برابری داشته باشد.

زندگی در بدبختی

خانم. اوتونبایوا در ماه سپتامبر سمت خود را آغاز کرد و از آن زمان به سراسر افغانستان سفر کرده است.

«آنچه که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار داد، بدبختی بسیاری از افغان‌هایی بود که در فقر و بلاتکلیفی شدید زندگی می‌کنند. بسیاری در طول بازدیدهایم از سراسر کشور به من گفتند که آنها به سادگی زنده می مانند.”

او گزارش داد که در حالی که طالبان اساساً تحت کنترل هستند، آنها نمی توانند به طور رضایت بخشی با گروه های تروریستی فعال در آنجا مقابله کنند.

اخیراً گروه دولت اسلامی – استان خراسان (ISKP)، وابسته به گروه تروریستی افراطی موسوم به داعش، حملاتی را علیه سفارتخانه های روسیه و پاکستان و هتلی که میزبان بسیاری از اتباع چینی است انجام داده است.

طالبان اکنون با مخالفت داخلی اندکی روبرو هستند و نیاز به گفت‌وگوی بین‌الافغانی را رد کرده‌اند، اگرچه سازمان ملل همچنان به فشار برای مشورت گسترده‌تر و همچنین نمایندگی ادامه می‌دهد.

زندگی زنان محدود شده است

این عملا مقامات به اجرای سیاست های اجتماعی خشن، از جمله مجموعه ای از احکامی که برای زنان مضر بوده و آنها را در هر دو حوزه اجتماعی و سیاسی محدود کرده اند، ادامه داده اند.

«پیشگیری از آموزش متوسطه به این معناست که تا دو سال دیگر دختری وارد دانشگاه نخواهد شد. این تصمیم در میان افغان‌ها و حتی در رهبری طالبان به شدت منفور است.» اوتونبایوا

ماه گذشته، هیبت الله آخون زاده، رهبر طالبان، به قضات دستور داد تا مجازات اعدام و تنبیه بدنی را در مواردی که طبق قوانین شریعت اعمال می شود، اجرا کنند.

در حالی که احکام از زمان تصاحب اجرا شده است، اولین اعدام در ملاء عام پیشتر در 7 دسامبر با حضور مقامات ارشد انجام شد.

فرستاده گفت که او به او تاکید کرده است عملا مقامات می گویند که مجازات اعدام با قوانین بین المللی حقوق بشر ناسازگار است.

«روشن است که بین یوناما و یوناما اختلاف نظرهای شدیدی در مورد طیف وسیعی از موضوعات وجود دارد عملا مقامات،» او افزود.

زنان و کودکان بیشترین آسیب را از بحران انسانی کنونی در افغانستان متحمل شده اند.

زنان و کودکان بیشترین آسیب را از بحران انسانی کنونی در افغانستان متحمل شده اند.

رکورد درآمد صادراتی

خانم. اوتونبایوا همچنین از چند تحول مثبت در افغانستان به ویژه در زمینه اقتصادی گزارش داد.

او گفت که سطوح کلی فساد در مقایسه با دولت منتخب دموکراتیک قبل از قدرت، “به میزان قابل توجهی کاهش یافته است”، اما نشانه هایی از افزایش فساد جزئی در سطح محلی در شش ماه گذشته وجود دارد.

طالبان همچنین اعلام کرد که در 10 ماه اول سال 2022 عواید مالی بیشتری نسبت به دو سال گذشته و با وجود 20 درصد انقباض اقتصادی در سال 2021 جمع آوری شده است.

وی گفت: “با این درآمدها و با کاهش هزینه های دولت، طالبان توانسته اند بودجه عملیاتی خود را تامین کنند و نشان داده اند که منابع لازم برای شروع برخی پروژه های انکشافی را دارند.”

علاوه بر این، طالبان توانسته اند ثبات اقتصاد کلان را حفظ کنند و صادرات در سال جاری به رقم تاریخی 1.7 میلیارد دلار رسید، در حالی که قبلاً حدود 700 میلیون دلار بود.

سرمایه گذاری برای خودمختاری

عملا مقامات در حال اجرای یک استراتژی اقتصادی هستند که بر خوداتکایی تمرکز دارد. آن‌ها در بخش‌هایی مانند کشاورزی، آبیاری، زیرساخت‌ها، مدیریت آب، معدن و صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند که زمینه‌ای برای رشد اقتصادی فراهم می‌کند.» اوتونبایوا

آنها همچنین بخش خصوصی را به عنوان یک محرک کلیدی برای رشد شناسایی کرده اند و هزینه بالای تراکنش های مالی بین المللی مانع اصلی سرمایه گذاری بیشتر است.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ممنوعیت کشت تریاک و سایر مواد مخدر که در ماه آوریل اعلام شده بود در حال اجرا است. مزارع کاشته شده قبل و بعد از اعلامیه از بین رفته اند.

او گفت: «تا اوایل سال آینده نمی‌توانیم اجرای واقعی این ممنوعیت را تأیید کنیم، اما نیت پشت آن قابل ستایش است». با این وجود، این ممنوعیت بر درآمد تک تک کشاورزان تأثیر منفی خواهد گذاشت زیرا برنامه های معیشتی جایگزین کمی اجرا شده است.»

پس از اعلام طالبان مبنی بر بازگشایی مدارس برای دختران افغان در صنف 7 تا 12، یک دختر سیزده ساله در کابل در خانه درس می خواند.

© UNICE/محمد حیا برهان

پس از اعلام طالبان مبنی بر بازگشایی مدارس برای دختران افغان در صنف 7 تا 12، یک دختر سیزده ساله در کابل در خانه درس می خواند.

به نگرانی های افغان ها رسیدگی کنید

خانم. با این حال، اوتونبایوا هشدار داد که اگر به نگرانی های واقعی افغان ها رسیدگی نشود، این تحولات اقتصادی ممکن است پایدار نباشد.

یوناما اخیراً جلسات ذینفعان را در 12 ولایت تشکیل داده است. بیش از 500 نفر از جمله 189 زن و بیش از 80 نماینده طالبان شرکت کردند.

مردم نسبت به مسائلی مانند ممنوعیت تحصیل دختران، کمبود امکانات بهداشتی، سلامت روان، فقر، ناامنی اقتصادی و تبعیض علیه اقلیت های قومی ابراز نگرانی کردند.

او افزود که افغان ها نیز از رویکرد جامعه جهانی ناامید هستند. آنها خواهان پروژه‌هایی هستند که طولانی‌مدت‌تر باشند، به جای کمک‌های مالی، پول نقد در ازای کار را شامل شوند، و بیشتر مشارکتی، مشورتی و توسعه محور باشند.

تا زمانی که دختران از مدرسه و مدرسه محروم بمانند عملا مقامات به نادیده گرفتن سایر نگرانی های اعلام شده جامعه بین المللی ادامه می دهند، ما در بن بست باقی مانده ایم.
– رزا اوتونبایوا

او گفت: «اما در شرایط فعلی، اهداکنندگان به طور فزاینده ای تمایلی به نگاهی فراتر از ارائه کمک های بشردوستانه ندارند.

«تا زمانی که دختران از مدرسه و مدرسه محروم بمانند عملا مقامات به نادیده گرفتن دیگر نگرانی های اعلام شده جامعه بین المللی ادامه می دهند، ما در بن بست باقی می مانیم.”

ممنوعیت دانشگاه، “ویرانگر”

رئیس یوناما بعداً در همان روز به خبرنگاران گفت که از گزارش های منتشر شده به وزیر تحصیلات عالی طالبان مبنی بر ممنوعیت حضور زنان در پوهنتون ها، به دلیل تشدید جدید قوانین با انگیزه های مذهبی، “بسیار متأسف” است. زنان در زندگی عمومی

او گفت: «این برای زنان و همچنین به طور گسترده‌تر برای افغانستان مضر است»، و افزود که «اگر درست باشد»، این خبر ویرانگر است.

او گفت که یوناما به دنبال اطلاعات بیشتر و شفاف سازی در مورد تغییر سیاست ظاهری است و بعداً چیزهای بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

حمایت از وزارتخانه ها

هماهنگ کننده کمک های اضطراری سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در نشست شورا گفت که میلیون ها افغان هنوز برای تامین نیازهای اولیه خود باید به جامعه جهانی تکیه کنند و 20 میلیون نفر با گرسنگی شدید روبرو هستند.

مارتین گریفیث، رئیس امداد سازمان ملل متحد، به روز رسانی در مورد اجرای استثنای بشردوستانه (تحریم های مالی علیه رهبران طالبان) که توسط شورا در دسامبر گذشته تصویب شد، که نقش مهمی در تسهیل ارسال کمک و سایر حمایت ها داشته است، ارائه کرد.

یکی از مؤلفه‌های کلیدی این اقدام، شفاف‌سازی این بود که ارائه وجوه یا دارایی به افراد یا نهادهای تعیین‌شده در صورت لزوم مجاز است.

دریافت کنندگان شامل وزارتخانه های افغانستان هستند که مسئول بخش هایی مانند مالیه، اقتصاد، زراعت، آب و برق، حمل و نقل و اقدامات مدنی هستند.

«پرداخت‌ها به اداره گمرک و درآمد توسط حمل‌ونقل‌های تجاری با قرارداد سازمان ملل، و همچنین پرداخت هزینه‌های پردازش گواهی معافیت به اداره گمرک و درآمد، ورود 1.1 میلیون تن کمک غذایی نجات بخش را تسهیل کرده است.» گفت آقای گریفیث با ذکر یک مثال.

مردم در صف انتظار دریافت کمک های غذایی از WFP در کابل، افغانستان هستند.

مردم در صف انتظار دریافت کمک های غذایی از WFP در کابل، افغانستان هستند.

تضمین در برابر تقلب

با این حال، او تاکید کرد که استثنای بشردوستانه “به هیچ وجه یک کارت سفید برای ما نیست که بدون کنترل کار کنیم” و همچنین بودجه به وزارتخانه های خطی بیش از حد منتقل نمی شود.

علاوه بر این، مدیریت ریسک قوی و اقدامات لازم، از جمله در مورد کشف تقلب، نیز به کار گرفته شده است.

وی گفت: «یکی دیگر از اقداماتی که در هنگام حمایت از وظایف وزارتخانه‌های کلیدی که خدمات اساسی ارائه می‌کنند، انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت‌های خدماتی است که به آنها برق یا اینترنت می‌دهند، به جای دادن بودجه از طریق وزارتخانه.

به همین ترتیب، برای هزینه‌های روزانه‌ای که سازمان ملل در رابطه با اسکورت‌های امنیتی و حفاظت محیطی می‌گیرد، سوخت مستقیماً به وسایل نقلیه اسکورت وارد می‌شود و کمک‌های غذایی به صورت غیرنقدی یا از طریق پرداخت مستقیم به پرسنل تأمین‌کننده امنیت داده می‌شود.»

علیرغم بسیاری از تقاضاهای مبرم جهانی، ما نمی توانیم عواقب کاهش بودجه برای عملیات در افغانستان را دست کم بگیریم.
مارتین گریفیث

رفع نیازهای بسیار زیاد

آقای. گریفیث همچنین به چالش هایی اشاره کرد که بشردوستانه همچنان با آن مواجه هستند. با وجود تعامل با مقامات طالبان، کارگران مرتبط در حالی بازداشت شده‌اند که زنان به دلیل محدودیت‌های حرکتی و نیاز به همراهی با یک مرد محدود شده‌اند.

کمک‌های بشردوستانه نیز به 4.6 میلیون دلار برای برآوردن نیازهای عظیم در کشور نیاز دارند که یک چالش دلهره‌آور دیگر است.

او گفت: «علیرغم بسیاری از تقاضاهای فوری جهانی، ما نمی‌توانیم عواقب کاهش بودجه برای عملیات در افغانستان را دست کم بگیریم.

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما