اخبار مختصر 26 مه

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

سوریه: کریدور حیاتی بشردوستانه در معرض تهدید

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سوریه روز پنجشنبه هشدار داد که اگر شورای امنیت روابط فرامرزی کنونی را با سوریه گسترش ندهد، یک شکست عالی خواهد بود.

در حالی که کشور با بدترین بحران اقتصادی و بشردوستانه خود از زمان آغاز درگیری در 11 سال پیش مواجه است، کمیسیون مستقل تحت صلاحیت شورای حقوق بشر از جامعه بین المللی خواست تا از کمک های موجود و نجات دهنده برون مرزی محافظت کند و کمک های مالی را افزایش دهد.

مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آخرین گذرگاه مرزی باقیمانده به شمال غرب سوریه در 10 ژوئیه به پایان می رسد.

هفته گذشته، اعضای شورا نظرات مخالف خود را در مورد لزوم تمدید این مجوز، که دسترسی میلیون ها سوری به کمک های بشردوستانه به شدت مورد نیاز را از سال 2014 تضمین می کند، ابراز کردند.

رئیس کمیسیون، پائولو پینیرو، گفت: «این که یک قطعنامه شورای امنیت به خودی خود برای تسهیل کمک‌های فرامرزی در مواجهه با نقض‌های مستمر ضروری تلقی می‌شود، یک زشت اخلاقی است».

افغانستان بر سر دوراهی

به گفته ریچارد بنت، کارشناس مستقل حقوق بشر منصوب شده از سوی سازمان ملل، افغانستان در مواجهه با چالش های حیاتی حقوق بشر، خود را در چهارراه خطرناکی می بیند.

گزارشگر ویژه جدید در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در پایان یک سفر 11 روزه به این کشور از مقامات طالبان خواست تا ثبات و آزادی را برای همه به ویژه زنان به ارمغان آورند.

وی طی یک کنفرانس خبری در کابل از فرصت دیدار با رهبران طالبان و جامعه مدنی از جمله مدافعان حقوق زنان، خبرنگاران و اعضای قوه قضائیه استقبال کرد.

او گفت، دعوت برای دسترسی به مکان‌های حساس مانند مدارس، بیمارستان‌ها و زندان‌ها “یک تعهد حیاتی برای اطمینان از اینکه نظارت شفاف می‌تواند انجام شود” بود.

آقای. بنت نگرانی خود را نسبت به بحران انسانی و اقتصادی در کشور ابراز کرد و از جامعه بین المللی خواست که به ارائه کمک های بشردوستانه عادلانه ادامه دهد.

سنگال: 11 نوزاد در آتش سوزی بیمارستان جان باختند

و سرانجام، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز پنجشنبه در پی جان باختن 11 نوزاد تازه متولد شده در آتش سوزی در بخش نوزادان بیمارستانی در تیواوان سنگال ابراز تاسف کرد.

سیلویا دانایلوف، نماینده یونیسف گفت: “هیچ والدینی نباید از تماشای مرگ فرزندشان غمگین شوند.”

بر اساس گزارش های خبری، این آتش سوزی به دلیل اتصال کوتاه رخ داده و به سرعت گسترش یافته است.

خانم. دانائیلوف گفت که یونیسف در حمایت از خانواده های آسیب دیده و برای “جلوگیری از تراژدی های بیشتر” در کنار مقامات و شرکای میدانی خواهد ایستاد.

لیز اسکافیدی، اخبار سازمان ملل.

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما