mehrkhbanner

هفت کشور غرب آفریقا به دنبال تقویت همکاری های ضد جهادی هستند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

کشورهای ساحلی غرب آفریقا روز پنجشنبه پس از آنکه کشورهای بیشتری اعلام کردند نیروهای حافظ صلح خود را از مالی خارج خواهند کرد، در مورد تقویت همکاری علیه خشونت های جهادی که از ساحل سرایت می کند، گفتگو کردند.

کشورهای همسایه خلیج گینه، بنین، غنا، ساحل عاج و توگو با خطرات فزاینده ای از سوی شبه نظامیان وابسته به گروه دولت اسلامی و القاعده که بر سر مرزهای شمالی خود در ساحل به راه انداخته اند، مواجه هستند.

به عنوان بخشی از به اصطلاح ابتکار آکرا، نمایندگان کشورهای ساحلی، اتحادیه اروپا و دیگران در پایتخت غنا برای گفتگو در مورد همکاری امنیتی و اطلاعاتی ملاقات کردند.

آلبرت کان داپا، وزیر امنیت ملی غنا گفت که به همکاری نیاز است زیرا تهدید افراط گرایی “گستردگی بیشتری از آنچه قبلا تصور می شد و فراتر از مرزها است.”

او گفت: «چشم انداز تهدید به طور مداوم تغییر کرده است.

او گفت که در سه ماهه اول سال 2022، آفریقا 346 حمله را به ثبت رساند که تقریبا نیمی از آنها در غرب این قاره بود.

ابتکار آکرا که در سال 2017 راه اندازی شد، شامل بنین، توگو، غنا، ساحل عاج و همچنین بورکینافاسو است. مالی و نیجر نیز از آن زمان به آن ملحق شده اند.

در نشست آکرا که تا هفته آینده ادامه خواهد یافت، نمایندگانی از اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا و بلوک 15 عضوی غرب آفریقا ECOWAS نیز حضور خواهند داشت.

به گفته دبیر اجرایی ابتکار آکرا، نشستی با سران کشورهای منطقه برای 22 نوامبر برنامه ریزی شده است، جایی که رهبران در مورد پیشنهادات امنیتی بحث خواهند کرد.

درگیری های جهادی ساحل در سال 2012 در شمال مالی آغاز شد، در سال 2015 به بورکینافاسو و نیجر گسترش یافت و اکنون ایالت های حاشیه خلیج گینه از حملات پراکنده رنج می برند.

در سراسر سه کشور ساحل، هزاران نفر کشته شده اند، بیش از دو میلیون نفر آواره شده اند و خسارات ویرانگری به سه تا از فقیرترین اقتصادهای جهان وارد شده است.

ماموریت‌های فرانسه و سایر نیروهای حافظ صلح تقریباً یک دهه در مالی به عنوان سنگری در برابر گسترش خشونت اسلام‌گرایان فعالیت می‌کردند.

اما پس از دو کودتا در مالی، نظامیان نظامی به مسکو نزدیک‌تر شدند و سلاح‌های روسی را دریافت کردند و به آنچه کشورهای غربی مزدور روسی می‌نامند اجازه عملیات دادند.

این امر روابط با شرکای غربی را از بین برده است. فرانسه در اوایل سال جاری نیروهای خود را تحت مأموریت ضد جهادی برخانه خارج کرد.

این هفته، ساحل عاج که با مالی بر سر سربازان بازداشت شده عاج درگیر است، گفت که تا اوت 2023 نیروهای خود را از ماموریت حفظ صلح سازمان ملل متحد MINUSMA خارج خواهد کرد.

بریتانیا همچنین اعلام کرد ظرف شش ماه از MINUSMA خارج خواهد شد و آلمان هشدار داد که سربازانش حداکثر تا پایان سال آینده این نیرو را ترک خواهند کرد.

جیمز هیپی، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه گفت که در هفته آینده به نشست آکرا خواهد پیوست، زیرا بریتانیا، فرانسه و دیگران به گزینه‌هایی برای «تعادل مجدد استقرار ما» نگاه می‌کنند.

او گفت: «من به همکارانی از سراسر اروپا و غرب آفریقا در آکرا می‌پیوندم تا واکنش جدید خود را به بی‌ثباتی در ساحل هماهنگ کنیم.

به ویژه بنین و توگو با تهدید فزاینده ای از سراسر مرزهای شمالی خود با بورکینافاسو مواجه شده اند.

بنین که از سال 2021 تاکنون 20 حمله را ثبت کرده است، همچنین در حال مذاکره با رواندا بر سر کمک لجستیکی و تخصص نظامی است.

توگو از نوامبر 2021 تاکنون حداقل پنج حمله از جمله دو حمله مرگبار را متحمل شده است. دولت لومه گفته است که تنها در سال جاری بیش از 4000 نفر در شمال توگو آواره شده اند.

(AFP)

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما